Het Nieuwe Leren, opstap naar HNW?

Meer en meer organisaties zien in dat Het Nieuwe Werken voordelen oplevert en dat het organisaties een voorkeurspositie geeft bij werkzoekenden. Maar hoe zit het met de scholieren? Worden zij wel voldoende voorbereid op deze manier van werken?

Het Nieuwe Leren: vrij van tijd en plaats, open, flexibel en resultaatgericht. Precies wat Het Nieuwe Werken ook is. Op Kennisnet staat een mooi voorbeeld van hoe dat eruit zou kunnen zien. De verandering in het bedrijfsleven is in volle gang, maar binnen het onderwijs is er nog weinig van te merken. De lesmethoden zijn nog steeds gebaseerd op lesroosters van 8.30 tot 16.00 uur, docenten staan voor de klas en leerlingen luisteren.

Het Nieuwe Leren zou een mooie opstap kunnen zijn naar Het Nieuwe Werken. Het maakt de overgang naar ‘het werkende leven’  in elk geval een stuk gemakkelijker.

Kinderen worden al op jonge leeftijd aangesproken op hun zelfstandigheid, hoeven niet verplicht de hele dag op school te zitten en docenten hebben veel meer een begeleidende rol. Precies de factoren die Het Nieuwe Werken centraal staan.

Het Nieuwe Werken staat voor output-gestuurd werken, vrij van tijd en plaats en daarop gestuurd worden door het management. Waarom zouden we hier niet zo vroeg mogelijk mee beginnen? 

Toekomstmuziek?

Is Het Nieuwe Leren echt iets wat zou kunnen werken? Dat het een goede voorbereiding is, staat vast. Om dit te bewerkstelligen zal er veel moeten veranderen. Het lerarentekort moet opgelost worden (we zullen er nog meer nodig gaan hebben), scholen zullen andere openingstijden krijgen en de mentaliteit van de gevestigde docenten zal moeten veranderen. Lastig? Ja. Maar in het bedrijfsleven kan het toch ook…

Ik zou graag met jullie discussiëren over dit onderwerp. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

===========================
Erwin Krijnen is directeur van ict-dienstverlener UltimIT. Hij blogt voor WINMAG Pro regelmatig over alle ins en outs van Het Nieuwe Werken.