How-to: Je eigen Google AdWords-campagne

Naast de zoekresultaten in Google vind je de gesponsorde links. Daarmee kun je voor je website een toppositie op de Google-paginas kopen. Als je het een beetje slim aanpakt, hoef je daarvoor niet eens zo heel diep in de buidel te tasten.

Google AdWords werkt als een veiling: wie het meest biedt, krijgt de beste plaats. Je biedt een bepaalde prijs per klik en hoe hoger je biedt, des te groter de kans dat je advertentie als eerste geplaatst wordt. Een eerste positie op de resultatenpagina voor een populaire zoekterm kan flink wat kosten. Betalen doe je alleen als er ook op je advertentie wordt geklikt. Bovendien is je bod een maximum bod, dat je lang niet altijd hoeft af te rekenen.

Als je bijvoorbeeld voor een bepaalde zoekterm de enige adverteerder bent, en je biedt 5 cent per klik, dan zul je in de praktijk toch meestal maar 1 cent per klik betalen. Is er een andere adverteerder die 3 cent biedt, dan betaal jij in dit voorbeeld 4 cent per klik op jouw advertentie, die dan wel bovenaan staat.

Umfeld kiezen
Als je een advertentiecampagne maakt in Google, dan moet je een aantal keuzes maken. Allereerst moet je bepalen of je advertentie wordt geplaatst op basis van sleutelwoorden of op specifieke sites die je zelf kunt uit de lijst met sites die zich hiervoor hebben aangemeld. Die laatste mogelijkheid biedt het voordeel dat je het umfeld kunt kiezen dat het beste bij je doelgroep past, maar de kosten zijn vaak (veel) hoger. Advertenties op basis van sleutelwoorden hebben het voordeel, dat ze in Google direct gekoppeld zijn aan de zoektermen die de bezoeker gebruikt.

We kiezen voor een campagne op basis van sleutelwoorden. Dan moet je een naam opgeven voor je campagne, en vervolgens voor je eerste Ad Group. Een Ad Group is een verzameling gerelateerde zoektermen, die gekoppeld zijn aan een of meer advertenties. Zo kun je dus op basis van dezelfde groep zoektermen verschillende advertenties uitproberen om te kijken welke advertentie de meeste klikken oplevert.