IBM en Lenovo samen in slag om MKB-er

De Chinese elektronicafabrikant Lenovo nam in 2005 de complete computerdivisie over van IBM. En met succes, want keer op keer winnen de laptops van Lenovo in onze testen. Lenovo wil de samenwerking met IBM nu uitbreiden, met de ICT-diensten van IBM.

Lenovo en IBM willen hun samenwerkingsverband uitbreiden met industriespecifieke oplossingen voor grootzakelijke gebruikers, MKB-bedrijven en particulieren.

Lenovo levert in de nieuwe constellatie de computers en IBM de 'services' en de technologie (software en beheer). Beide bedrijven mikken op markten als gezondheidszorg, financin, onderwijs, retail en overheid. De eerste gezamenlijke marktintroductie wordt gedaan in Duitsland, Hong Kong en India. Van daaruit wordt het aanbod verder uitgerold.

Slimme zet
Het betreden van de MKB-markt met een combinatie van hardware en complete ict-dienstverlening is een slimme zet. In het midden en kleinbedrijf is momenteel een ernstig gebrek aan gekwalificeerd ICT-personeel. Het gebrek aan expertise zal de komende jaren alleen maar toenemen. IBM heeft die in ruime mate in huis, maar de 'blauwe pakken' kwamen tot nu toe vooral over de vloer van grote organisaties. Via het klantenbestand van Lenovo kan IBM met zijn gestandaardiseerde services voor specifieke branches nu beter het MKB bedienen.

Het mes lijkt dus aan drie kanten te snijden: MKB-ers kopen of leasen een compleet 'computerpark' inclusief support, Lenovo kan hardware in een logische samenhang leveren en IBM heeft er een nieuwe afzetmarkt bij.