Internetbellen via KPN een zorgenkind

De Consumentenbond wil met KPN praten over het groeiend aantal klachten over bellen via internet. Er kwamen ruim 1300 klachten binnen bij een speciaal meldpunt van De Consumentenbond. KPN zorgt voor relatief de meest klachten.

Bijna driekwart van de grieven kwam van de klanten van KPN en zijn dochters Planet en Het Net, terwijl slechts een kwart van alle internetters via deze aanbieders bellen.

In Nederland belt op dit moment ruim n miljoen huishoudens via internet. Internetbellen is mogelijk via zowel de (tv-)kabel als de opgevoerde koperen telefoonlijn (adsl). KPN is gespecialiseerd in het laatste.

Lagere maandlasten
De voornaamste reden om naar internetbellen over te stappen zijn de lagere maandlasten en aantrekkelijke beltarieven. De nieuwe techniek kent echter nogal wat 'kinderziektes'. De reden dat KPN meer dan andere partijen onder aanloopproblemen te lijden heeft, kan wel eens liggen in het feit dat hun dienst InternetPlusBellen (en vergelijkbare adsl-diensten via het KPN-net) nieuwer zijn dan beldiensten via kabelinternet. De kabelaars kenden in hun beginfase enkele jaren terug ook veel problemen (met name UPC), maar lijken het belverkeer nu redelijk onder controle te hebben.

Scheepbouwer
KPN-topman Ad Scheepbouwer wuifde afgelopen week de kritiek min of meer weg. "Die storinkjes vallen wel mee. De meeste problemen zijn ontstaan door de grote belangstelling voor internetbellen. Wij waren daar niet op voorbereid." Een opmerkelijke uitspraak, omdat KPN bij de introductie van de beldienst aangaf snel honderdduizenden klanten voor de dienst te verwachten, het aantal klanten dat ze nu heeft binnengehaald.