'iPad vooral gebruikt voor priv-doeleinden'

De iPad van Apple is een gewilde gadget, ook binnen het bedrijfsleven. Maar uit onderzoek van Sanoma Digital blijkt dat de tablet toch vooral binnenshuis wordt gebruikt en veel minder op de werkvloer.

Zo zou slechts zestien procent van de Nederlanders de iPad met name gebruiken voor zakelijke doeleinden en zou het overige percentage de tablet voornamelijk binnenshuis gebruiken. Wel geeft 42 procent aan de iPad nuttig te vinden voor werkactiviteiten zoals notities maken en presentaties geven.

Gemiddeld zou de iPad één uur per dag worden gebruikt, verspreid over meerdere gebruiksmomenten. Populaire plekken in het huis om de tablet erbij te pakken zijn op de bank (94 procent), aan de ontbijttafel (67 procent) en zelfs op het toilet (25 procent).

De meest gebruikte doeleinden zijn volgens het onderzoek nieuws lezen, surfen en e-mailen. Ook spelletjes spelen, video's of foto's bekijken en het lezen van tijdschriften en boeken scoren hoog. De iPad wordt daarentegen veel minder gebruikt voor actieve communicatie via sociale media en blogs.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de iPad-gebruikers in Nederland voornamelijk man zijn (89 procent), tussen de 25 en 54 jaar en voornamelijk hoogopgeleid. De huidige bezitters zouden daarmee volgens Sanoma alle kenmerken vertonen van de 'early adopters' en overeenkomen met iPad-gebruikers wereldwijd.