Kassa: mobiel bellen tot zestig procent duurder (update)

Klanten van providers die gesprekken afronden op minuten in plaats van seconden betalen gemiddeld zestig procent meer. Dat heeft het consumentenprogramma Kassa berekend nadat Vodafone bekendmaakte om vanaf 6 september te gaan afronden op minuten.

Dit betekent dat wanneer je één minuut en twee seconden belt, je betaalt voor een volle twee minuten. Volgens Kassa zijn mobiele bellers hierdoor sneller door hun belbundel heen en bellen ze vervolgens tegen een hoger tarief. “Een vorm van moderne diefstal”, aldus Kassa.

Kassa: “Het voor de consument uiterst ongunstige afrekenen per minuut is stilletjes doorgevoerd bij nieuwe klanten en bij het verlengen van een contract door onder andere KPN en dochters Hi en Telfort en vanaf 6 september ook Vodafone.”

Volgens het consumentenprogramma rondt Vodafone alle gesprekken af op hele minuten en doen KPN, Hi en Telfort dit in de meeste gevallen. Bij T-Mobile betaal je juist voornamelijk per seconde en rekent Ben nog alles per seconde af.

Vodafone

In een reactie laat Vodafone weten dat Nederland nog steeds tot de landen behoort waar mobiel bellen het goedkoopst is en kunnen tarieven niet alleen maar gunstiger worden. Ook zouden klanten die regelmatig over hun bundel heengaan vijf tot vijftien procent duurder uit zijn, in plaats van de zestig procent die Kassa heeft berekend.

Volgens KPN maakt het afronden de bel/sms-bundels mogelijk waardoor belminuten en smsjes inwisselbaar zijn en kunnen klanten overstappen op een abonnement waarbij op de seconde wordt afgerond. Eveneens wijst KPN erop dat de mobiele tarieven in Nederland tot de laagste ter wereld behoren.

Update (14:15): De Consumentenbond roept providers op om eerlijke prijzen te rekenen, maar wil desnoods bij de politiek lobbyen om het afronden op minuten wettelijk te laten verbieden, zo meldt de NOS.

Telecomwaakhond Opta geeft het advies om over te stappen naar een andere provider wanneer je per minuut ipv per seconde moet gaan betalen.