KPN komt met eigen chatdienst voor smartphones

Gratis messagingdiensten als Whatsapp en Google Hangouts drukken het sms-verkeer steeds verder een hoek in. Voor KPN reden genoeg om met een eigen alternatief te komen: een chatdienst die werkt op basis van RCS (Rich Communication Services). Dat bevestigde de telecomprovider tegenover Tweakers.net.

Voor de chatdienst moet je telefoon wel RCS ondersteunen, al komt ook een app voor Android beschikbaar. RCS kun je zien als een uitbreiding op sms en mms en maakt het mogelijk om te chatten, de beschikbaarheidsstatus weer te geven en bijvoorbeeld foto's en video's te delen. Het is voor de dienst niet nodig om je adresboek naar een server te uploaden om andere gebruikers te vinden die de chat ook ondersteunen, zoals bij bijvoorbeeld Whatsapp wel het geval is. Dat kan voor met name bedrijven een privacy-voordeel zijn.

De precieze mogelijkheden van de dienst zal per toestel verschillen, maar de standaard ondersteund naast chat ook het delen van foto's en video's, het publiceren van een live-stream, statusupdates en

Eerder kondigde Vodafone al aan hun vergelijkbare 'Message+'-dienst in Nederland te introduceren, waar de dienst van KPN compatibel mee zal zijn.

Concurrentie: niet mals

De concurrentie op dit vlak is niet mals. Diensten als Hangouts, Facebook Messenger, Apple iMessage en Whatsapp zijn inmiddels behoorlijk ingeburgerde alternatieven voor sms die een gelijke functionaliteit kennen. We zijn dan ook benieuwd of de provider hun gebruikers van de voordelen weet te overtuigen, maar iets zegt ons dat ze de dienst moeten gaan voorzien van een aantal 'killer features' om echt onderscheidend te worden.