Meer rechten voor webwinkelklant

De Consumentenbond en branchevereniging Thuiswinkel.org zijn het eens over nieuwe leveringsvoorwaarden bij internetaankopen. De nieuwe verkoopregels moeten het e-shoppen stimuleren. Net op tijd, want door de dreigende recessie aarzelen consumenten over (grote) aankopen.

De belangrijkste veranderingen zijn dat webwinkels niet langer meer dan 50 procent aanbetaling mogen eisen. En de bedenktijd wordt standaard twee weken. Ook moeten de belangrijkste levereingsvoorwaarden in heldere taal worden gecommuniceerd, niet weggestopt in de 'kleine lettertjes'.

De nieuwe regels gaan per 1 januari 2009 in en gelden alleen voor de 930 bij de branchevereniging aangesloten webwinkels en verzendhuizen. Het is dus voor consumenten extra reden op het Thuiswinkel.org logo te letten bij online-aankopen. Of beter: bij Thuiwinkel.org op te zoeken of een webwinkel is aangesloten.

Stroppenpot
Thsuiwinkel.org werkt nog aan een stroppenpot. Een fonds waarin de leden zelf geld storten dat bij een faillissement van een lid kan worden uitgekeerd aan gedupeerde klanten. Het was vast een extra reden om de maximaal 50 procent vooruitbetaling in te stellen.

De stroppenpot (het 'garantiefonds') is een belangrijk project. Niet alleen voor klanten onlangs werden er weer de nodige klanten gedupeerd bij een faillissement van een keten van webwinkels ook bedrijven zelf hebben baat bij consumenten die onbevreesd kunnen webshoppen. De e-verkopen staan toch al onder druk door de dreigende recessie.

Info: www.thuiswinkel.org