Merk Apple steeds meer waard

Computerfabrikant Apple krijgt een steeds waardevollere merknaam. Momenteel 'doet' Apple zo'n 83 miljard dollar en is het daarmee volgens onderzoeksbureau Millward Brown het derde merk ter wereld, achter IBM en Coca Cola.

Millward Brown heeft gisteren een lijst gepubliceerd met de honderd waardevolste merken. Vorig jaar bestreek het bedrijf nog de zesde positie in die lijst. Apple moet alleen Google (114 miljard dollar)  en IBM (86 miljard dollar) voor zich dulden. Op de vierde en vijfde plaats staan respectievelijk Coca-Cola en Microsoft.

In een soortgelijke lijst van BusinessWeek staat Coca-Cola al jarenlang stijf bovenaan. Millward Brown zegt zich te onderscheiden door vooral rekening te houden met het  'belang' van een merk voor consumenten. Het ondervraagt daarvoor naar eigen zeggen ieder jaar zo'n miljoen testdeelnemers.

Er staan in totaal zeventien technologiemerken in de top-honderd van Millward Brown. Vodafone en China Mobile behoren ook tot de bovenste tien.