Microsoft: 10 miljoen Outlook.com-gebruikers in twee weken en vernieuwde SkyDrive-interface

Het weglopen van Hotmail-gebruikers en de sterke concurrentie van Gmail heeft Microsoft doen besluiten om een compleet nieuwe webmail-dienst te lanceren: Outlook.com. Vandaag maakte Microsoft bekend dat 10 miljoen gebruikers zich inmiddels al hebben aangemeld. Daarnaast giet het de interface van cloudopslagdienst Skydrive, nauw verweven is met Outlook.com, in dezelfde jas.

Naast de lancering van de nieuwe webmail-dienst heeft Microsoft een nieuwe interface van SkyDrive gepresenteerd. De nieuwe weblayout is gebaseerd op tegels en bevat verschillende verbeteringen. Ook heeft het bedrijf aangekondigd dat er binnen een paar weken een Android-app voor SkyDrive uitkomt.

Het aantal nieuwe aanmeldingen klinkt positief, maar zegt ook weer niet zo gek veel. Het is niet duidelijk of het nieuwe gebruikers zijn die zich aanmelden, of dat het Hotmail-gebruikers zijn die een Outlook adres hebben aangemaakt. Ook zullen er gebruikers tussen zitten die puur uit nieuwsgierigheid een account hebben aangemaakt, maar niet serieus gebruikmaken van de service.

Microsoft heeft bewust gekozen om met Outlook een compleet nieuw product neer te zetten, in plaats van het verouderde Hotmail van een update te voorzien. Technisch bleek het gemakkelijker van de grond af aan te bouwen dan de oude code op te poetsen. Daarnaast is Microsoft zich er waarschijnlijk van bewust dat Hotmail een slechte reputatie heeft, door de vele reclamebanners en de binnenstromende spam-e-mails waar de dienst mee kampte. Voorlopig blijft de Hotmail-service nog actief, maar deze zal in 2013 volledig worden vervangen door Outlook.com.

Outlook.com biedt een frisse interface aan, die er veel beter uitziet dan het gedateerd ogende Hotmail. De dienst biedt naast webmail ook een koppeling met sociale netwerken, cloudopslagruimte in de vorm van SkyDrive en integratie met Office web apps.

Microsoft denk met Outlook.com goed te kunnen concurreren met Gmail en hoopt zelfs gebruikers van Gmail te overtuigen om de overstap naar Outlook te maken. Toch is het nog maar de vraag hoeveel gebruikers van Gmail en Yahoo (die moeten we ook niet vergeten)  hun bestaande e-mailservice dumpen voor Outlook.com.

Het zal overigens minimaal een jaar duren voordat Outlook.com de 425 miljoen gebruikers van Gmail kan passeren. Het duurt namelijk tot 2013 tot Microsoft definitief een streep zet door Hotmail. Gebruikers worden dan gedwongen over te stappen op de nieuwe dienst. De Hotmail-adressen blijven overigens wel gewoon bestaan.


Microsoft heeft ook zijn webdrive SkyDrive in het nieuw gestoken.