Microsoft doet proef met Office-abonnement

Microsoft Office huren kan al bij enkele zakelijke internetproviders. Microsoft overweegt nu ook consumenten een abonnement aan te bieden op deze bundel kantoorsoftware. Of internetgebruikers pakketten als Word en Excel willen huren, moet project 'Albany' uitwijzen.

Een abonnee van de Microsoft-dienst Albany krijgt straks behalve Office 2007 (als download) ook de beschikking over Windows Live OneCare (pc-beveiliging) en toegang tot een aantal online diensten zoals Windows Live Mail en Office Live Workspace. De laatste is een webdienst om online documenten te delen.

Het is nog niet bekend hoeveel Microsoft gaat vragen voor een abonnement en ook de introductiedatum staat nog niet vast.

Bij project Albany krijgen de gebruikers (abonnees) Office 2007 aangeboden, samen met beveiligingsprogramma Live OneCare.

Google Docs
Veel analisten en journalisten van computermagazines zien de gratis online tekstverwerkers en spreadsheets van Google en ZoHo als reden voor Microsoft om met het huurmodel te experimenteren. WINMAG Pro denkt dat dit niet de belangrijkste reden is. Het is veel waarschijnlijker dat steeds meer consumenten ontdekken dat voor huis tuin en keuken-documentjes een gratis te downloaden open source-pakket als OpenOffice meer dan voldoende is.

Tel daarbij op dat Microsoft Office steeds zwaarder en trager wordt en steeds meer ongevraagd extra's bevat, en het moge duidelijk zijn dat consument zelfs voor een 'Student Edition' van 99 euro (die gewoon bij de Media Markt ligt) twijfelt over de prijs/kwaliteitverhouding. Huren voor een laag bedrag per maand is dan misschien een alternatief, precies zoals de consument heel dure smartphones aanschaft "voor 0 euro" en deze via een relatief duur telecomabonnement van 'maar' twee tientjes per maand aflost. De combinatie met een beveiligingsprogramma is daarbij een gouden vondst. Dat pakket moet je eigenlijk toch al in huis hebben.

Gesponsorde 'gratis' Office?
WINMAG Pro is erg benieuwd hoeveel betalende abonnees Albany weet te trekken. Microsoft zou er verstandig aan doen de software (ook) gratis aan te bieden, in een gesponsorde variant.

Bij het schrijven van een tekst zou je bijvoorbeeld gelijk suggesties kunnen krijgen van betalende adverteerders voor het onderwerp waarover je schrijft. Google plaatst al jaren context-gerelateerde advertenties op zoekpagina's. Niemand die daarover valt en het heeft de zoekmachine bepaald geen windeieren gelegd. Naar het schijnt denkt Microsoft ook hierover na, maar niemand binnen het concern wil dat officieel bevestigen.