Microsoft en HP openen testcentrum in Nederland

Microsoft is al succesvol met losse web- en communicatieservers die in bedrijfsnetwerken worden 'bijgeschoven'. Een testcentrum voor Microsoft Dynamics-software in Nederland moet ook voor de meer gentegreerde bedrijfssoftware van Microsoft het pad effenen.

In de markt voor gentegreerde bedrijfssoftware is Microsoft nog lang niet zo groot als IBM, SUN en SAP. Maar Microsofts ster is wel rijzende. Met de onlangs gelanceerde vierde generatie 'Microsoft Dynamics'-software zijn applicaties voor ondermeer supply chain management (ketenautomatisering) CRM (klantrelatiebeheer) en financieel management niet alleen gebundeld maar ook sterk gentegreerd. Dankzij de nadrukkelijke optie uitbreidingen te programmeren ('add ons') door technische partners is het tevens een 'platform' geworden: ondernemers hoeven niet meer bang te zijn 'opgesloten' te raken binnen de limieten van hun softwarepakket.

Twijfelen
Toch zal een ondernemer twijfelen bij de belofte. De SUNs en SAPs van deze wereld hebben hun software al vele jaren bij tienduizenden bedrijven draaien. De bedrijfssoftware van Microsoft is relatief nieuw en daardoor nog maar mondjesmaat toegepast. De eisen aan de hardware (de servers en de clients waar het op moet draaien) zijn nog niet helemaal helder. Stel dat een bedrijf overstapt op Microsoft Dynamics, kan de software, zoals die door de specialist wordt geconfigureerd en genstalleerd, dan tienduizenden mutaties per dag aan?
Het eerste 'Dynamics Competence Center' in Europa, dat gisteren werd geopend in Amstelveen, moet daar antwoord op geven.

Het testcentrum is een gezamenlijk initiatief van Microsoft en Hewlett Packard. In het centrum staan gloednieuwe HP-computers die de uiteenlopende oplossingen op basis van Microsoft Dynamics kunnen benchmarken voor ze bij de ondernemingen worden neergezet. Dit proefdraaien duurt maximaal een week en levert desgewenst een rapport op met aanbevolen hardware (uiteraard van HP).

Gebruiksscenario's
De klanten, de gebruikers, weten dat de ontwikkelde oplossing straks ook echt gaat presteren zoals beloofd. Partners hebben er een vangnet bij, en krijgen nog de kans eventuele aanpassingen te doen voor een systeem echt bij de klant wordt genstalleerd.

In het Dynamics Competence Center kunnen diverse gebruiksscenario's uitgebreid worden getest, waarbij - geeft Microsoft aan - specialisten van het Competence Center klaarstaan met adviezen om het systeemontwerp te verbeteren. Ook kunnen gebruikers bij het Competence Center terecht om te kijken hoe een Microsoft Dynamics-oplossing presteert wanneer de gebruikte infrastructuur verandert of wanneer het aantal gebruikers toeneemt.

Klanttevredenheid
"Tot nu toe was dit soort testcentra voorbehouden aan grote, complexe omgevingen voor grote organisaties", zegt Arjan Oude Kotte, Directeur Business Groep MBS in Nederland. " Uiteindelijk zal dit (het Competence Center) leiden tot nog betere oplossingen en meer klanttevredenheid." Oude Kotte voegt er


Meer informatie
Microsoft HP Competence Center
Startbaan 16
1187 XR Amstelveen
Tel: 020 5497 6911
Contactpersoon: Richard Bus
desgevraagd aan toe dat het om echte simulaties gaat, inclusief bijvoorbeeld het echte klantenbestand van de klant. De Microsoft-man benadrukt dat het cruciaal is voor Microsoft en partners om te laten zien dat heel specifieke oplossingen (de add ons van partners) goed kunnen presteren op passende hardware, een proof of concept als het ware.

Schouw Informatisering, een van de eerste gebruikers van het testcentrum, is al behoorlijk opgetogen: "Wij zijn enorm blij met dit initiatief van HP en Microsoft. Deze testomgeving stelt ons bijvoorbeeld in staat te onderzoeken hoeveel gelijktijdige transacties en gebruikers een product aankan, wat heel belangrijk is voor een duidelijke positionering in de markt.