Microsoft lanceert gratis cloudversie Office

Microsoft heeft onder de naam Office Web Apps een gratis cloudversie van Office gelanceerd. Het pakket omvat Word, Excel, PowerPoint en OneNote en is voor iedereen met een Live ID toegankelijk.

Dit betekent dat iedereen met bijvoorbeeld een Hotmail-account direct met Office Web Apps aan de slag kan. De dienst is dan ook via Hotmail bereikbaar of via http://office.live.com. Met Office Web Apps gaat Microsoft de concurrentie aan met Google Docs.

Office Web Apps draait net als Google Docs in de cloud, wat wil zeggen dat het benaderbaar is vanaf elke computer met een browser. Bestanden worden bovendien ook in de cloud opgeslagen, op SkyDrive, de gratis 'harde schijf' van 25GB die Microsoft gebruikers aanbiedt.

SkyDrive

Op SkyDrive zijn bestanden gemakkelijk te delen met andere gebruikers. Via Hotmail verstuur je namelijk niet meer de bestanden zelf, maar de link naar waar het bestand op SkyDrive staat. Hierdoor ontstaan geen problemen meer met verschillende Office-versies en grote bestanden die moeilijk te versturen zijn.

De ontvanger kan er daarbij ook voor kiezen om een document te downloaden. Voorlopig kun je alleen in Excel tegelijk met meerdere personen in een document werken, maar Microsoft wil dit later ook beschikbaar maken voor Word, PowerPoint en OneNote.

Office 2010

Office Web Apps was eerder al te gebruiken door iedereen die Office 2010 op zijn of haar pc heeft staan. Vanuit Office 2010 is het mogelijk om bestanden op SkyDrive op te slaan, zodat je een backup heb die altijd en overal benaderbaar is.