Microsoft transformeert tot online dienstverlener

Onlangs gaf Steve Balmer van Microsoft een flinke sneer naar de webapplicaties van concurrent Google. Absurd want de gratis 'webapps' zijn toonaangevend. Steve's collega Ray Ozzie is genuanceerder: hij ziet wel heil in 'software as a service'.

Ray Ozzie is bij Microsoft hoofd van de afdeling softwareontwikkeling en niet minder dan een legende. Hij stond aan de wieg van de eerste spreadsheet (VisiCalc), werkte mee aan de ontwikkeling van Lotus Notes (het eerste grouwparepakket) en richtte Groove Networks op, de eerste zakelijke peer tot peer-applicatie. Door de overname van Groove kwam Ozzie bij Microsoft terecht.

Ray Ozzie laat in een interview met News.com de kritiek van Steve Ballmer voor wat het is en schets een genuanceerder beeld van de 'online' strategie van Microsoft. Ozzie erkent dat de focus nog altijd is op het leveren van een 'rijke ervaring' met lokaal draaiende (Windows) software. Maar steeds meer software zal een online draaiende component krijgen, of zelfs geheel online draaien, belooft Ozzie.

Silverlight
Een eerste product van de nieuwe strategie is Silverlight Streaming, de Microsoft-tegenhanger van Youtube.com. Silverlight richt zich als gratis dienst echter nadrukkelijker op kleine bedrijven die streaming videobestanden willen publiceren op het web, maar te klein zijn om dit professioneel te regelen. Ook gebruikers van Microsoft Office kunnen van zo'n dienst profiteren. Een dergelijke streaming video kan bijvoorbeeld in een PowerPoint-demo worden opgenomen. Bijzonder voor een Microsoft-product: het is cross-platform en werkt dus bijvoorbeeld ook op een Mac.

Ozzie belooft nog een heel scala aan dergelijke webservices, maar wil daar op dit moment nog niets concreet over zeggen. Wel zegt de topontwikkelaar dat hij zijn mensen heeft opgedragen niet alleen naar de Windows-pc als platform te kijken, maar naar lle systemen waarvan mensen gebruik maken.

PlayStation
Een PlayStation Portable bijvoorbeeld (enkele miljoenen van verkocht) bevat een browser, maar daar draait nu nog geen zinnige web-applicatie op. Een kans voor Microsoft om in dat gat te springen.

Volgens Ozzie is het sterke punt van de Microsoft-webdiensten dat ze zijn opgebouwd in verschillende lagen. Het laagste niveau is de kern en de lagen daarbovenop maken een webdienst geschikt voor een bepaald type device of dienst. Door zich daar te begeven waar publiek is, heb je succes, is Ozzie's visie in het kort.

Bron: interview met Ray Ozzie door News.com.