'Mogelijk extra kosten voor intensief data-gebruik'

Nederlandse providers willen mogelijk in de toekomst gebruikers of aanbieders van data-intensieve diensten via mobiel internet extra laten betalen. Dat lieten T-Mobile, Vodafone en KPN desgevraagd weten aan Nu.nl.

Door een sterk toenemend gebruik van mobiel internet, komen de netwerken van de verschillende providers steeds meer onder druk te staan. Om het gebruik en de kosten in de hand te houden, hebben Vodafone en KPN al een datalimiet voor mobiel internet ingesteld. Nu komen daar mogelijk extra kosten bij kijken.

'Om het snel toenemende dataverkeer op het netwerk te managen, is prijsdifferentiatie op basis van het soort internetdienst dat een klant afneemt mogelijk', zo laat T-Mobile weten. Hiermee kan een onderscheid worden gemaakt tussen gebruikers die bijvoorbeeld voornamelijk hun e-mail lezen via mobiel internet of die juist veel video's streamen naar hun smartphone of tablet.

Vodafone zegt meer naar de aanbieder in plaats van de gebruiker te kijken: 'Het kan best zo zijn dat er modellen ontstaan waarbij de aanbieders van content en applicaties een deel van de kosten voor hun rekening gaan nemen om ervoor te zorgen dat gebruikers hun applicatie blijven gebruiken. Deze aanbieders verdienen immers ook geld met hun product.' Ook andere providers in Europa lopen met deze plannen rond.

KPN zegt juist dat het aanbieders wil ontzien:  'De uitdaging is niet om die creativiteit en innovatiekracht te beteugelen of te bestraffen door een rekening te presenteren.' Volgens de provider is het belangrijk om met een gezond verdienmodel te komen dat iedereen tevreden stelt. Mogelijk komt hier wel prijsdifferentiatie met verschillende serviceniveau's voor de gebruiker bij kijken.