Narrowcasting: je klant bij de kladden

Massamedia zijn het traditionele platform voor het overbrengen van reclameboodschappen. Maar door toenemende individualisatie is narrowcasting een effectief alternatief. Niet alleen voor grote bedrijven, maar zeker ook voor het MKB.

MEER INFORMATIE

Meer informatie over narrowcasting vind je via de volgende links:

Wikipedia over narrowcasting
Dossier: Narrowcasting (Frankwatching.com)
Narrowcasting startpagina
The North American Digital Display Market (studie naar groeikansen van narrowcasting)

"We gaan even boodschappen doen." Sportfanaten hebben deze woorden veel gehoord als Mart Smeets de onderbreking van het schaatsen of de Tour de France aankondigde: reclame. Het woord boodschap heeft in deze gevleugelde uitspraak een dubbele betekenis. Calv, Philips, Mona en consorten hebben namelijk de volgende boodschap: kom bij ons je geld uitgeven, je boodschappen doen. Ze gebruiken daarvoor het massamedium televisie om een massa aan kijkers te bereiken. Hoe meer hoe beter.

Individualisatie
Niet voor niets ging de aandacht rond de nieuwe zenderindeling van de publieke omroep vooral uit naar de kijkcijfers. Maar de afgelopen jaren sloeg de individualisatie toe. Een mens is niet langer deel van de massa, maar een zelfstandig individu. Broadcasting (uitzenden naar de massa) werd minder effectief en adverteerders gingen op zoek naar aanvullende kanalen. De aandacht verschuift van breed naar smal, broadcasting wordt narrowcasting.