Navigatiesysteem populair bij Page-rijder

Navigatiesystemen zijn razend populair. Onderzoeksbureau GfK Benelux verwacht dat er dit jaar 830.000 apparaten worden aangeschaft, 60% meer dan in 2006. De vakantie lijkt een belangrijke aanleiding te vormen voor de aanschaf. Maar een papieren kaart erbij is toch geen overbodige luxe.

Een van de redacteuren toerde in juli helemaal naar Portugal en kon op de bekende vakantieroute door Frankrijk (Page) goed het aantal navigatiekits turven in de auto's van Britse, Franse en Nederlandse toeristen. Na enkele uren waren was het significante minimum van honderd auto's begluurd en kwamen we op in totaal 38 TomTom's en concurrenten in de Europese auto's. Het Nederlandse TomTom zagen we opvallend vaak in kleine Franse auto's met voornamelijk jonge bestuurders.

Nog de nodige problemen
Uiteraard had de schrijver van dit stukje ook een navigatiesysteem in de auto, maar dat is eigenlijk minder goed bevallen. Op een Pocket PC met ingebouwde gps-ontvanger was actuele Navigon 6-software genstalleerd. De software oogt gebruiksvriendelijk, maar is dat helaas niet. De software werkt met losse kaartbestanden voor de Benelux, Frankrijk en Spanje (plus Portugal). Navigon bleek daardoor niet over grenzen heen te kunnen navigeren, dus Lille aanrijden

Route vooraf plannen
Als aanvulling op de gps-navigator in de auto en de papieren kaart, is routeplanningsoftware op de pc handig bij het voorbereiden van je reis. Ook met maps.google.nl kom je tegenwoordig een heel eind als grensoverschrijdende reisplanner.
en vervolgens de rest van de route inprogrammeren. Hetzelfde met Bilboa vlak over de Spaanse grens (zelf maar even opgezocht op de kaart als beste aanrijdplaats). Een noodzakelijke stop maken, de juiste (nu Spaanse) kaart laden en dan pas verder kunnen. Met name in de Pyreneen maar ook in Portugal ontdekten we nog een ander euvel: zodra je op enkele honderden meters hoogte rijdt, raakt de navigator in de war. De driehoeksmeting met de satellieten matcht niet met de 'platgeslagen' 2D-kaart van het gebied. Ook TomTom heeft daar overigens last van, meldt een gebruiker.

'Snelste route'
Het belangrijkste probleem ervoeren we echter in Frankrijk, op de terugweg. De Navigon-software adviseerde ons een 'snelste' route van een plaatsje vlak buiten Bordeaux naar het noorden, richting Nederland, maar wat is 'snelst'? Volgens ons is dat de route waarmee je eerder aankomt dan met andere routes. Dus dat is - beseften we later pas - zo snel mogelijk naar de Page en dan met 130 km/h doorkarren naar Lille. Dus niet eerst 100 kilometer over allerlei N- en D-wegen (met vele tientallen rotondes en dorpjes waar je 50 mag en de nodige stoplichten hebt) en dan pas de echte snelweg op. Navigon zou hier nog eens goed naar moeten kijken. We kochten wijs geworden maar een papieren kaart om zelf maar de snelste route te bepalen voor de rest van het traject.