'Nederlanders te goed van vertrouwen'

Maar weinig Nederlanders maken zich zorgen over hun veiligheid wanneer zij online winkelen of bankieren. Binnen Europa is de bezorgdheid van consumenten tijdens het online winkelen groter. De Duitsers maken zich de meeste zorgen over mogelijke dreigingen.

Dit stellen de beveiligingsexpert van onafhankelijk adviesbureau Sincerus Consultancy. Zij roepen op tot 'waakzaamheid rond informatiebeveiliging'.

Nonchalante houding
De nogal nonchalante houding van de Nederlanders is volkomen onterecht, stellen zij in een persbericht. Ook een land als Nederland heeft namelijk een groot aantal malware dropsites die data van genfecteerde computers steelt. Naast genfecteerde websites, USB-sticks met wormpjes, MP3-spelers inclusief virus en e-mails met trojan horses, wordt er ook op grote schaal misbruik gemaakt van ongepatchte systemen in Nederland. Hierbij krijgen kwaadwillenden ongemerkt toegang tot een genfecteerde computer en bemachtigen zo persoonlijke gegevens. Op deze manier kan het gebeuren dat creditcardgegevens ontvreemd worden of dat op andermans naam, en rekening, online aankopen worden gedaan.



Gebruikersgemak
De oorsprong van deze dreigingen ligt in het feit dat het gebruikersgemak van internet en elektronisch shoppen de afgelopen jaren meer aandacht heeft gekregen dan de bijbehorende beveiligingsmechanismen. Het meer verantwoordelijk stellen van internet service providers bij het voorlichten van hun klanten kan een oplossing zijn, evenals regelgeving die online dienstenaanbieders verplicht misbruik te melden. Sincerus Consultancy is echter van mening dat bewustzijn bij zowel organisaties als consumenten de basis voor alles is. Hoe kan het bewustzijn van organisaties en consumenten worden verbeterd?

Identiteitsdiefstal
Bert Heitink, algemeen directeur bij Sincerus Consultancy: "Omdat identiteitsdiefstal veel kwaad kan aanrichten, kan het een desastreuze impact hebben op het imago van online winkels. Dit heeft vervolgens vaak zijn weerslag op bezoekcijfers en bedrijfsresultaten. Het proactief beveiligen van informatie zou binnen iedere onderneming en binnen ieder huishouden een eerste prioriteit moeten zijn. Nederlandse organisaties en consumenten moeten daarnaast zelf alerter worden op veiligheidsrisico's in plaats van blind te varen op tools. Door waakzaam te zijn en blijven kunnen veel problemen worden voorkomen."