'Nederlandse merken omarmen sociale media'

Van de honderd grootste Nederlandse adverteerders is tweederde aanwezig op Twitter, Hyves, LinkedIn, Facebook, YouTube of heeft een weblog. Dit is een verdubbeling in minder dan een jaar tijd, aldus marketingspecialist Social Embassy.

Dat blijkt uit het jaarlijks onderzoek dat het marketingbedrijf doet naar de inzet van sociale media door merken in Nederland.

Het bedrijf dat zich volgens Social Embassy het beste weet te profileren op de verschillende sociale mediasites is Bol.com, gevolgd door de Rabobank en nieuwkomer HEMA.

“Bol.com is niet alleen aanwezig op alle grote social medianetwerken, maar weet ook meer leden en fans te werven en betrekken bij haar activiteiten”, aldus de onderzoeker.

Volgens het onderzoek worden Twitter, LinkedIn en Youtube het meest ingezet voor marketing-, service, en verkoopdoeleinden. Het aantal bedrijfsprofielen op LinkedIn zou hierbij gestegen zijn van vier naar veertig procent.

De onderzoeker beoordeelde bedrijven op hun aanwezigheid, content, authenticiteit, activiteit en interactiviteit op sociale media.