'Netwerken' op niveau met Xing.com

Voor het onderhouden van relaties in je zakelijke netwerk hoef je niet langer alle feestjes af te struinen. Zakelijk-sociale webdiensten kunnen je hier een handje bij helpen. Xing bijvoorbeeld. De dienst is niet nieuw, maar nog relatief onbekend. Desondanks is het de favoriet van de redactie.

Bij het horen van de naam Xing zal bij veel Nederlandse en Vlaamse internetgebruikers nog niet direct een belletje gaan rinkelen. Toch is de webgemeenschap al vanaf 2003 actief. Xing weet ondanks zijn gebruikersgerichtheid en heldere interface een zakelijke uitstraling te behouden door vormgeving en kleurkeuze.

Bij LinkedIn de belangrijkst concurrent lijk je na het inloggen iedere keer een rookie te blijven. Build your network en Unlock your networks potential houdt LinkedIn het liefst in zware balken goed zichtbaar op je startpagina. Zo niet Xing. Het vinden van nieuwe contacten, activiteiten in je netwerk, nieuwe leden en laatste bezoekers op je profiel zijn keurig in balans op de startpagina, als een ecosysteem in een water en voedselrijk landschap.

Zakelijke aard
Xing is vooral een zakelijk netwerk, al worden priv-interesses zeker gedeeld. Concurrent Plaxo neigt naar homie-uitstraling en zit dicht tegen Facebook aan de in onder meer Amerika en Zweden razend populaire, strakker vormgegeven variant van Hyves. In Plaxo, Facebook en Hyves integreer je moeiteloos je Flickr-fotostream, je YouTube-video of je Amazon-verkoopkanaal. Bij Xing blijft het vooralsnog bij een vermelding in link/tekst van het webadres van je online-fotoalbum, verkoopkantoor of Second Life.

Misschien wat saai, maar dat is een kwestie van smaak. Aan de ene kant zouden de vrij statige profielpagina's (cv met extra's) van Xing-leden vernieuwender ogen, omdat gebruikers bijvoorbeeld hun Flickr-fotoalbum vaker updaten dan het curriculum vitae. Aan de andere andere kant loop je het gevaar dat het evenwicht in de pagina en de zakelijke atmosfeer verloren gaat.

Bij Xing klik je minder, scroll je minder en zoek je minder dan bij de concurrentie. Toch is niet alles optimaal. Ben je visueel ingesteld, dan mis je wellicht het menu Messages en vind je pas na korte tijd het minuscule envelopicoontje bovenaan de pagina voor je berichtenmodule.

"Bij Xing klik je minder, scroll je minder en
zoek je minder dan bij de concurrentie."

LinkedIn heeft een duidelijk Inbox met icoon in het linkermenuframe van de pagina. Juist door het linkermenuframe een websitetraditie te laten vallen, kunnen de Xing-vormgevers je meer overzichtelijkheid bieden. Het lijkt een contradictie in termen, maar kijk en vergelijk en je hebt de conclusie vast snel getrokken. Wie met een technisch oog een nadere verkenning door de interfaces van LinkedIn, Plaxo en Xing doet, ziet dat de eerste twee de techniek als uitgangspunt hebben.

Gebruiker centraal
Xing lijkt de gebruiker als startpunt te hebben genomen: wat je wilt en wat je doet geef je helder weer in de eerste drie items van je profiel: Haves, Wants en Interests. Daarna volgt je persoonlijke werkervaring (cv), je opleidingen, je andere


OORDEEL

+ gebruikersgerichte interface
+ zakelijk en toch persoonlijk
+ jobaanbiedingen en business clubs
+ links met je andere profielen
+ duidelijke status-e-mail. Eigen nieuwsbrieven ook mogelijk

"Zakelijk netwerken online is met Xing vriendelijk, persoonlijk en gemakkelijk."

profielen/websites op het internet en aanvullende contactgegevens. De online-formulieren waarmee je deze database opbouwt, werken als kinderspel.

Je kunt je aanmelden bij groepen en contact zoeken met andere mensen met dezelfde interesses of werkgebieden. Wil je serieus worden genomen, dan is een eigen portretfoto een ongeschreven regel en mede dat maakt van Xing een open netwerk. De meest actieve contacten staan in een klein blokje met portret. Het maakt netwerken in Xing persoonlijk. Het aantal hits op je profiel wordt keurig in een meter bijgehouden en daaronder klik je snel op de groepen waar je je bij aan hebt gemeld. Desgewenst ontvang je iedere maand een keurige en zeer overzichtelijke e-mail met de laatste gegevens van activiteiten van jouw profiel en je contacten. LinkedIn doet dit overigens ook.

Nadeel
Enig nadeel: wil je niet worden uitgekleed in mogelijkheden (zoals het zien van wie jouw profiel bezoekt), dan moet je na een maand een Xing Premium Membership van zeker drie maanden kopen ad 17,85 euro (15 euro exclusief btw). Maar, zeg eens eerlijk: als je iedere dag n keer contact hebt binnen je netwerk (15 contacten = circa 1500 contacten van contacten = circa 150.000 derdelijnscontacten) is die 20 cent per dag voor een vriendelijk, persoonlijk en gemakkelijk te beheren online-netwerk dan werkelijk te veel gevraagd?

___

NB: Het Xing-profiel van de auteur vind je op www.xing.com/profile/Marcel_Burger4 (alleen voor Xing-leden)

___