Nieuwe digitale concurrentie in kaart gebracht

In het rapport Design to Disrupt over disruptieve innovatie worden tien ontwerpprincipes geschetst die het succes verklaren van de nieuwe digitale concurrentie.

Het rapport is uitgebracht door het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti. Het is het tweede rapport in een serie over disruptieve innovatie, wat zoveel inhoudt als een technologie die lang onder de radar blijft, maar ineens overal opduikt en de markt overhoop gooit.

'De nieuwe digitale concurrenten zijn matchmakers die op een slimme manier vraag en aanbod bij elkaar brengen door twee of meer zijden van de markt te bespelen. Deze platformen lopen weinig risico. Er is relatief weinig start- of groeikapitaal nodig. En opvallend genoeg ook weinig inspanning op het vlak van technologie. De combinatie van een groot aantal transacties en lage operationele kosten is aantrekkelijk voor veel bedrijven. Organisaties die technologie slim weten in te zetten met de consument centraal in het vizier, hebben de grootste kans op succes', aldus Menno van Doorn, directeur van VINT en mede-auteur van het rapport.

Ontwerpprincipes

In het rapport worden ook tien ontwerpprincipes genoemd die het succes verklaren van deze nieuwe digitale concurrentie:

  1. Delen is het nieuwe hebben: Behalve het kostenaspect, speelt hierbij ook een sociaal en maatschappelijk aspect. Het benutten van stilstaande auto’s, leegstaande hotelkamers, keukens, etc., zijn relevante voorbeelden.
     
  2. Toegang gaat boven bezit: In het verlengde van ontwerpprincipe 1. Toegang tot muziek en film gaat boven het bezit van CD’s en DVD’s. Dat geldt in toenemende mate ook voor mensen, auto’s of andere producten en diensten.
     
  3. Minder kosten met matchmaking: Minder gedoe en daarmee minder kosten om iemand te vinden die de klus kan klaren. De rol van intermediair kan alleen worden waargemaakt als deze ervoor zorgt dat de transactie daarmee soepeler verloopt. De verborgen kosten van een transactie dalen, terwijl het serviceniveau stijgt.
     
  4. Eet van meerdere walletjes: Twee- of meerzijdige spelers hebben de potentie aan beide kanten geld te verdienen. Slimme tandenborstels, thermostaten, lantaarnpalen beloven het voorportaal te worden van tal van nieuwe diensten. Aan te bieden tegen veel lagere kosten dan bestaande organisaties nu doen.
     
  5. Ontbundel organisatieprocessen: Alles draait om eenvoud voor de consument. Dat betekent het fundamenteel strippen van lagen van een product of dienst, totdat de echte klantbehoefte overblijft.
     
  6. Alles halen uit SMACT: De inzet van sociale media, mobiel zoals apps en de smartphone, data-analyse, de cloud en steeds meer Internet-of-Things stellen nieuwe spelers in staat veel eenvoudiger en sneller te innoveren.
     
  7. API’s eerst: Een Application Progamming Interface (API) bepaalt hoe software onderling communiceert via het internet. API’s stellen organisaties in staat hun verdienmodel cross-sectoraal en cross-partner uit te breiden. Zo kan de Uber-API het logistieke arsenaal aan bestuurders niet alleen koppelen aan reizigers, maar ook aan elke app voor levering van goederen.
     
  8. Algoritmes voor de perfecte match: Digitale platformen hebben slimme algoritmes om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Zoals melding maken van een nieuw muziekalbum van de favoriete artiest van desbetreffende consument. Patroonherkenning leidt tot personalisatie, waarbij processen sneller en nauwkeuriger zijn voor aanbiedingen op maat.
     
  9. Vertrouwen inbakken met ‘social’:  Personen worden eerder vertrouwd dan instituties. Bedrijven faciliteren reputatiemanagement op basis van beoordelingsmechanismen die inzichtelijk zijn voor iedereen en die tevens wederkerig zijn. Je kunt zowel de verstrekker van geld beoordelen als degene die geld vraagt.
     
  10. Act now, apologize later: De nieuwe uitdagers zijn op zoek naar de mazen van de wet onder het motto ‘Eerst doen, excuses komen later wel’. Zo zoekt Facebook doelbewust de grenzen van de privacy wetgeving op. En Uber die van de taxiwet.

Het gehele rapport is hier te downloaden.