Nod32: beschermheer van Het Nieuwe Werken

Automatiseringsbedrijf DLA ICT, gevestigd in Winterswijk en Doetinchem, biedt netwerk- en systeembeheer, business solutions en internetdiensten als webhosting en saas. Ze maken kortweg Het Nieuwe Werken mogelijk voor hun klanten. DLA ICT vond in NOD32-leverancier DoNOD een betrouwbare en deskundige partner op het gebied van beveiligingsproducten.

Advertorial

DLA ICT is niet zomaar een ict-dienstverlener. Vanwege de hoge mate van deskundigheid is het bedrijf in staat oplossingen samen te stellen en te leveren die een meerwaarde bieden voor de producten en processen van de klanten. Het bedrijf is Microsoft Gold Partner en daarnaast gespecialiseerd in VMware.

De transparante manier van werken, de grote mate van deskundigheid en het betrekken van de klant bij de diverse processen zorgt ervoor dat DLA ICT langetermijnrelaties opbouwt met de klant, gebaseerd op vertrouwen.

Het automatiseringsbedrijf onderscheidt zich van de concurrent door de hoge mate van deskundigheid en het technisch inzicht van de medewerkers. Medewerkers zijn gecertificeerd en volgen seminars, trainingen en fora om deskundigheid te bevorderen. Ook blijven zij op de hoogste van de laatste ontwikkelingen via bijvoorbeeld vakliteratuur. Het leveren van goede service, een korte responstijd en flexibiliteit staan bij het bedrijf hoog in het vaandel. Het resultaat? DLA ICT heeft langdurige vertrouwensrelaties met een groot aantal bedrijven en organisaties in de regio van elk formaat.

Het Nieuwe Werken

Steeds meer klanten van DLA ICT houden zich bezig met Het Nieuwe Werken, met als gevolg dat laptops en vpn-verbindingen frequenter worden gebruikt. Sommige klanten blijven qua grootte gelijk, maar er zijn ook klanten die vanwege Het Nieuwe Werken hun ict-voorzieningen flink uitbreiden. De oplossingen die de huidige situatie dekken, zijn dan niet meer voldoende.
Bij het selecteren van de beste benadering bekijkt DLA ICT, samen met de klant, wat de huidige en de gewenste situatie is. Deze aanpak zorgt ervoor dat de digitale veiligheid van de klant ook in de toekomst gewaarborgd is.

DLA ICT stelt een aantal voorwaarden aan de producten voor klanten. Zo moeten de producten kwaliteit bieden voor een goede prijs. In de automatisering is ook de uitrol van de verschillende oplossingen van belang; deze moet makkelijk en snel verlopen. Verder is het essentieel dat de diverse producten low maintenance zijn.

DoNOD

Deze voorwaarden vond DLA ICT terug in de producten van DoNOD, zoals de ESET NOD32 Antivirus, de ESET Rescue Disk en Sysinspector. Daarnaast zijn er beveiligingsproducten zoals SECWATCH en Caretaker Antispam om de dienstverlening naar de klanten toe te versterken.

Tijdens de samenwerking met DoNOD is DLA ICT een aantal opmerkelijke situaties tegengekomen. Kars Engwirda van het automatiseringsbedrijf vertelt over één van zijn ervaringen.

'Enige tijd geleden hebben wij bij Hesselink Koffiebranderij in Winterswijk een uitrol van ESET NOD32 gedaan. Het netwerk van dit bedrijf bestaat uit twee Windows servers (SBS2003 en Terminal Server), desktops en een aantal laptops. Vooral de laptops, die gebruikt worden bij klantbezoeken en thuiswerken, vormen een groot risico. Omdat de laptops vaak buiten het netwerk in gebruik zijn, vindt regelmatige controle niet plaats.'

'Tijdens onze introductie bij deze klant hebben wij gevraagd of ze wel eens geïnfecteerd zijn geweest door een virus. Zij gaven aan dat ze nooit ergens last van hadden en dat AVG goede protectie bood. Een van de werknemers had last van een trage pc, waardoor wij besloten verder te onderzoeken.'

Scan

'De laptop hebben wij gescand met ESET NOD32 Antivirus en het bleek dat het systeem wel degelijk besmet was met virussen als trojans en wormen. Toen we verder aan de slag gingen, werd het al snel duidelijk dat het een laptop betrof die ook de server had geïnfecteerd.'

Kars Engwirda vervolgt: 'De volgende stap was het volledig scannen van de server en de werkplek met een ESET Rescue Disk. Een complete herinstallatie van de server en de werkplek was niet nodig, omdat de Rescue Disk alle infecties kon verwijderen. Dit was prettig voor de klant; iedereen kon direct weer verder met werken.'

'Omdat de klant zo tevreden was over de ESET NOD32 werd het product uitgerold in het hele netwerk. De klant werd bij het gehele proces betrokken en kon zo zelf de snelheid, nauwkeurigheid en lage impact ervaren. Op deze wijze creëerden we vanaf de start van het project vertrouwen bij de klant.'

Infectievrij

'Er zijn geen infecties meer geweest sinds ESET NOD32 de servers en werkplekken van beveiliging voorziet. We houden via de ‘Threat Log’ goed bij welke incidenten zich allemaal voordoen. Vooral besmette websites zijn een bron van infecties en deze worden goed tegengehouden door de http-filter. Daarnaast komen we regelmatig besmette draagbare media tegen, zoals een usb-stick. De meeste van deze infecties worden gevonden en geblokkeerd door de e-mail filters op de Exchange-server en de laptops (pop3).'

Kars Engwirda vindt dat met ESET NOD32 meer controle over de beveiliging van het netwerk is gekomen. 'Het centrale beheer en de diverse overzichten geven een inzicht in de stand van zaken. Dat het product daarnaast ook nog weinig impact heeft op het netwerk en snelheid, is echt een plus. Uiteraard is de grote mate van detectie het belangrijkst en ESET NOD32 heeft zich wat dat betreft ruimschoots bewezen. De combinatie van al deze elementen maakt dat ESET NOD32 een oplossing is waarbij de klant zich volledig beveiligd voelt.'

DLA ICT heeft door snel handelen grotere problemen bij de klant weten te voorkomen. Het bedrijf werkt graag samen met beveiligingsleverancier DoNOD. Kars Engwirda: 'De bedrijfsprocessen van DoNOD zijn zo ingericht dat deze de onze goed ondersteunen. Bestellingen worden binnen enkele minuten geleverd, waardoor we snel kunnen schakelen.' Bij Hesselink kon DLA ICT dezelfde dag nog starten met het implementeren van de oplossing. De klant was hier erg blij mee.

Gratis seminars

DoNOD gebruikt de ervaringen en feedback van resellers om de diensten goed aan te laten sluiten op de behoeften van de klanten. Zo zorgt een transparante productlijn ervoor dat het beslissingsproces snel verloopt.

Om de kennis en deskundigheid van de klant te vergoten biedt DoNOD regelmatig gratis seminars aan. Op deze wijze kunnen medewerkers van de klant zich ook certificeren, waardoor zij adequater kunnen optreden.

In het ict-segment is ondersteuning belangrijk. DoNOD heeft daarom korte communicatielijnen met de resellers en werkt met een bekwame Nederlandse supportafdeling.

Voordelen DoNOD

  • Snelle levering
  • Korte supportlijnen met Nederlandse deskundigen
  • Tools en overzichten licentiebeheer
  • Security producten die aanvullend zijn en aansluiten bij de markt
  • Gratis seminars


Info: www.dla.nl en www.nod32.nl