NRC komt met nieuwe digitale strategie

NRC Handelsblad heeft een nieuwe digitale strategie bekendgemaakt via een interne e-mail. De krant wil het verlies dat op de NRC-site wordt gedraaid binnen een jaar ombouwen in een kleine winst door meer bezoekers en adverteerders te trekken.

Volgens NRC Handelsblad bestaat er nog geen nieuwssite in Nederland die snelle duiding geeft en nieuws op een volwaardige internetmanier brengt. Door dit als eerste te bieden in combinatie met het werk van ervaren journalisten, verwacht de krant meer bezoekers naar de site te trekken.

Concreet wil NRC Handelsblad het belangrijkste nieuws zo snel mogelijk melden, met daarbij een duiding van de eigen krantenredacteuren. Daarnaast moet de nieuwe site doorlinken naar andere nieuwssites onder het motto: 'Do what you do best, link with the rest.'

Tenslotte moeten blogs van redacteuren en grote nieuwsfoto's het nieuws op de site vergezellen. Hierbij haalt NRC Handelsblad inspiratie bij het beeldblog The Big Picture van de Amerikaanse krant The Boston Globe.

Applicaties

De krant zegt niet te geloven in betaalde content op de site, maar wel binnen applicaties. De huidige NRC-applicatie voor de iPhone en iPad zou 120.000 keer per maand worden gedownload. De krant wil daarom nieuwe betaalde applicaties ontwikkelen.

“Als je nu niet in digitaal investeert, veroudert je krant. Als andere kranten internet nu al onbegrijpelijk vinden, moet je eens zien hoe ze er over vijf jaar aan toe zijn. Dat laten we ons bij NRC niet gebeuren”, aldus de krant.