Omzet KPN lager door gebruik apps en social media

De omzet van KPN in Nederland komt in het eerste kwartaal van 2011 lager uit dan verwacht, door een daling van het bel- en sms-verkeer. Gratis sms-diensten zoals Whatsapp en communicatie via social media zijn de oorzaak.

Volgens het kwartaalverslag zorgt het veranderde consumentengedrag wel voor een sterke groei in de omzet van mobiele data-abonnementen. Die steeg daardoor namelijk met 50 procent. Volgens de telecomgigant beschikt inmiddels ongeveer de helft van hun klanten over mobiel internet.

Om het omzetverlies door de gratis sms-diensten en social media tegen te gaan komt KPN binnenkort met een nieuwe reeks data-abonnementen. Deze moeten er volgens het bedrijf voor zorgen dat dit verlies wordt gecompenseerd. Dit kan betekenen dat er straks extra betaald moet worden voor het gebruik hiervan en het daardoor minder aantrekkelijk wordt voor de consument.

Ook wat betreft het personeelsbestand wil het bedrijf de nodige veranderingen gaan doorvoeren. Tot het jaar 2015 worden er vierduizend tot vijfduizend arbeidsplaatsen geschrapt in Nederland. Dat is ongeveer een kwart van al het Nederlandse personeel.

Op 10 mei zal KPN bekendmaken hoe de nieuwe abonnementen er precies uit gaan zien.