'Ondernemer verspilt ruim 3 uur per dag'

De Nederlandse ondernemer verspilt ruim 3 uur per dag omdat hij of zij buiten kantoor niet door kan werken. Door files, wachten op afspraken en het gemis aan apparatuur om zaken af te handelen bij klanten of onderweg gaat veel kostbare tijd verloren.

Tijd die volgens bijvoorbeeld de eigenaars van restaurant Flinstering en Iens Boswijk van restaurantsite Iens.nl beter besteed kan worden aan nadenken over wat er beter kan in het bedrijf of meer lezen over je vak.

Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven beschikt alleen over vaste werkplekken op kantoor. Bij bedrijven die mobiel werken mogelijk maken, zijn de laptop, de mobiele telefoon en de smartphone het populairst.

Dit blijkt allemaal uit onderzoek van De Vos en Jansen, uitgevoerd onder 503 mkb'ers, in opdracht van KPN. Ruim vier op de tien bedrijven geeft aan tijdswinst als belangrijk pluspunt van mobiel werken te zien, naast gemak en flexibiliteit richting klanten.


Onderweg lekker productief dankzij een kaartje voor mobiel internet in de laptop.

Drie uur besparen
Dat de tijdwinst inderdaad aardig kan oplopen, blijkt uit het feit dat bedrijven aangeven met mobiel werken ruim 3 uur per dag te kunnen besparen. Ook voor kleine bedrijven tikt het flink aan: de een- en tweemanszaken schatten dat dit in totaal bijna 2 uur per dag scheelt.

Bijna de helft (49%) van de respondenten in het onderzoek ziet de flexibiliteit ook als een meerwaarde voor hun klanten. Een derde van de ondernemers gelooft zelfs dat medewerkers er veel productiever van worden: "Ik geloof dat verandering van werkomgeving de creativiteit van de mens stimuleert en daardoor het werk inspirerender wordt", aldus Iens Boswijk, bekend van de restaurantsite Iens.nl.

"Hierdoor worden mensen loyaler ten opzichte van hun werk. Ik zou dit dus niet alleen voor ondernemers bepleiten, maar ook voor grotere bedrijven en hun werknemers. Daarnaast zou ik met 3 uur extra tijd per dag meer dingen kunnen doen waar ik nu te weinig tijd voor neem, zoals veel meer lezen over mijn vak, nieuwe media en culinaire ontwikkelingen, en dat klinkt me als muziek in de oren."

KPN-diensten
Zoals gezegd is KPN sponsor van het onderzoek. En dat is niet voor niets. KPN zet vol in op diensten en producten die ondernemers (ook) onderweg productief maken. Meer informatie over mobiel werken vind je op webadres kpn.com/mobielwerken.