Ook Google Chrome krijgt 'do not track'-functie

Google twijfelde nog, maar is nu ook overstag. Na Microsoft en Mozilla kondigt ook de zoekgigant aan dat gebruikers van de browser hun gegevens tegen advertentiebedrijven kunnen beschermen.

De 'do not track'-functie is beschikbaar als extensie voor Google Chrome. Na het downloaden hiervan moeten gebruikers de cookies van adverteerders permanent kunnen uitschakelen. Dit geldt alleen wel voor advertentiebedrijven die deze zogenoemde 'opt-outs' onder het mom van zelfregulering ondersteunen.

Zowel de nieuwe versie van Internet Explorer als Firefox krijgen een soortgelijke functionaliteit. Microsoft komt met Tracking Protection, waarmee gebruikers zelf lijsten kunnen samenstellen van websites die ze wel of niet vertrouwen. Mozilla riep eerder advertentiebedrijven op de aankomende 'do not track'-knop te ondersteunen en te accepteren.

De Amerikaanse toezichthouder de Federal Trade Commission heeft browsermakers opgeroepen om gebruikers meer controle te geven over wat er op internet met hun gegevens gebeurt. Slagen de browsers hier niet in, dan lijkt een nieuwe privacywet voor internet in het verschiet te liggen.