OpenID: n wachtwoord voor commercile diensten

Jaren na het debacle van Microsoft Passport, het universele wachtwoord voor uiteenlopende webdiensten, wordt er toch weer gewerkt aan n digitale ID die het onthouden van verschillende wachtwoorden overbodig maakt. Technisch is OpenID klaar, ondernemers zijn nu aan zet.

Volgens een recent persbericht van de Nederlandse Stichting Open Identiteit (www.openidentiteit.nl) hebben 'miljoenen Nederlanders' al een digitale identiteit 'en daarmee een OpenID'.

Een opvallende claim. Ik kan mij niet herinneren dat mij ooit een OpenID-account of -service is aangeboden. Terwijl ik toch een actieve internetgebruiker ben die zo'n beetje alle populaire internetdiensten consumeert.

Bij navraag blijkt het toch allemaal een beetje anders te zitten. In theorie is het systeem klaar voor de markt. In de praktijk zijn zakelijke dienstverleners er nog maar net aan gaan 'ruiken'.

Maar OpenID heeft al veel potentie: 'Wat DigiD is voor Nederlandse overheidsdiensten, is OpenID voor online diensten op de (internationale) consumentenmarkt', ronkt het persbericht van het platform Open Identiteit.

Voortbouwen
Kick Willemse van het platform vertelt WINMAG Pro dat OpenID slim voortbouwt op bestaande registratiesystemen. Stel: je hebt een Google-account. Nu is het al handig dat je daar zo'n beetje alle Google-diensten mee kunt gebruiken. Via OpenID kun je met je bestaande Google-account straks (in principe) ook bij Hyves, RouteMobiel en de Vodafone-winkel inloggen. Maar andersom kan ook: je kunt ook met je Vodafone-account bij Google inloggen als je dat eenmalig hebt toegestaan als valide inlogmethode voor jezelf.

Het inloggen gaat volgens Willemse enigszins vergelijkbaar met iDeal-bankbetalingen. Er komt even het inlogscherm voorbij van het inlogscherm van de dienst waarvan je het wachtwoord wilt gebruiken, en die geeft na het goede wachtwoord ingegeven te hebben toegang tot een andere dienst.


Inloggen met OpenID kan al op talloze communicatiediensten, vooral van Amerikaanse origine. Google werkt er zelf volop mee, bij praktisch al haar diensten.

Haken en ogen
De inlogmethode van OpenID is technisch slim omdat het functioneert met bestaande inlogsystemen en deze ook nog eens efficinter benut (er komen minder nieuwe accounts bij), maar in de praktijk kent het uiteraard toch de nodige haken en ogen. Hoe voorkom je grootschalige fraude? (immers: n OpenID-site lek, alle sites lek). Waarom zou een internetondernemer zijn directe concurrent helpen? Waarom laat je als ondernemer cruciale nieuwe klantgegevenslopen die je nu nog wel kunt vragen aan de klant, als hij een nieuw account aanmaakt?

Misschien zijn het wel juist dit soort praktische issues waar het platform Open Identiteit nog een flinke klus aan zal hebben.

OpenID-keumerk
Het platform Open Identiteit hoopt dat het gebruik van OpenID in Nederland snel zal toenemen nu een partij als Hyves heeft aangekondigd haar gebruikers een OpenID te geven. Voor een brede acceptatie van een OpenID is het belangrijk dat er op de korte termijn een OpenID-keurmerk komt. "Op deze wijze kunnen consumenten en dienstverleners zorgeloos gebruik maken van een OpenID", stelt een perscommuniqu van het platform.


Landelijke bijeenkomst
In samenwerking met Stichting OpenID wordt 12 mei aanstaande de eerste landelijke bijeenkomst gehouden om bedrijven te informeren over het gebruik van OpenID. RouteMobiel, Social-netwerk-site Hyves en Vodafone presenteren hierbij hun kijk op OpenID. Ook wordt er stilgestaan bij de voordelen, betrouwbaarheid en veiligheid rondom een OpenID. De bijeenkomst heeft plaats in de Lichtfabriek te Haarlem.

Informatie over de bijeenkomst en OpenID is te vinden op www.openidentiteit.nl