Opta beschermt tegen ongewilde sms-diensten

De Opta treedt vanaf 1 april op tegen mobiele aanbieders die consumenten dreigen af te sluiten omdat ze de kosten voor een ongewilde sms-dienst weigeren te betalen. Dat heeft de telecomwaakhond in een persbericht bekendgemaakt.

Voortaan moet een mobiele aanbieder eerst aantonen dat de klant bewust voor de malafide sms-dienst heeft gekozen. Tot die tijd mag deze niet tot betaling worden gedwongen.

Volgens de Opta zijn de mobiele aanbieders zelf niet per se schuldig aan de ongewenste sms-diensten, maar zijn ze wel verplicht om mee te werken aan een oplossing. Via de telefoonrekening van de klant verdienen ze immers aan deze diensten, zo redeneert de telecomwaakhond.

Deze nieuwe regelgeving is afkomstig van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Op straffe van een boete van maximaal 450.000 euro per overtreding kan de Opta deze nieuwe regels afdwingen.

Daarnaast zijn vanaf 1 april de mobiele aanbieders verplicht om hun klanten de mogelijkheid te bieden hun nummer te laten blokkeren tegen betaalde sms-diensten. Hiervoor is een sms-filter gecreƫerd, die te activeren is via www.smsdienstenfilter.nl.