Per jaar twee dagen verlies door netwerkstoringen

Medewerkers in bedrijven zijn gemiddeld zon twee uur per maand tussen de twee en drie dagen per jaar niet productief door IT- en netwerkgerelateerde storingen. Dit meldt het onderzoeksrapport Network Performance Frustration van Dimension Data.

Voor het onderzoek zijn 957 IT-gebruikers en 267 IT-beslissers ondervraagd in Europa, Australi, Midden- en Zuid-Amerika, het Verre en Midden-Oosten, Afrika en Noord-Amerika.

Het onderzoek laat zien dat netwerkproblemen en -vertragingen invloed hebben op een aantal diensten. Werknemers verliezen bij problemen gemiddeld 35 minuten per maand aan het inloggen op het netwerk, 25 minuten per maand aan e-mailen en 23 minuten per maand aan dataoverdracht. VoIP- en spraaktechnologien veroorzaken minder oponthoud, maar zelfs de geringste vertraging van deze applicaties maakt ze volledig onbruikbaar.

Duizenden euros per jaar
Deze cijfers zijn vooral opvallend als je ze vermenigvuldigt met het aantal werknemers binnen een organisatie, zegt Edwin de Brave, Manager Solutions bij Dimension Data. In een bedrijf met 1.000 medewerkers kan het verlies in kosten en productiviteit oplopen tot duizenden euros per jaar.

Het onderzoek toont tevens aan dat meer dan 20 procent van de ondervraagde IT-beslissers de netwerkperformance niet meenemen in hun berekening van de Return on Investment (ROI). Nog verontrustender is dat 23 procent de ROI helemaal niet berekent.

Verlies aan productiviteit
Als een bedrijf de ROI niet of niet volledig in kaart brengt, kan het onmogelijk verliezen en kosten kwantificeren. Dit terwijl de ROI van technologie eenvoudig is aan te tonen. Een bedrijf kan een investering in deze technologien zelfs al in zeven maanden terugverdienen. Het wordt tijd dat bedrijven beseffen dat het verlies van productiviteit een behoorlijke en onnodige aanslag op personeelscapaciteit kan zijn.

He volledige onderzoeksrapport van Dimension Data (pdf) lees je via deze link.