'Pornoknop' in IE8 blijkt ook AdWords-killer

Gisteren constateerden wij dat Chrome best te pruimen is. De nieuwe webbrowser van Google bevat weinig functionaliteit maar is daardoor lekker snel. Nu komt een ander argument naar voren voor de snelle lancering van een browser die ook volgens Google zelf maar half af is.

De belangrijkste reden voor Google's haast zou wel eens geld kunnen zijn; het veiligstellen van commercile belangen. Google's praktisch enige bron van inkomsten zijn de AdWords, de miljarden kleine advertenties in vele miljoenen webpagina's. En Microsoft staat op het punt deze melkkoe aan te vallen met een nieuwe versie van zijn eigen browser die de Google AdWords een stuk minder doeltreffend maakt.

IE8 in aantocht
Microsoft heeft namelijk al een tijdje een nieuwe versie van Internet Explorer in voorbereiding. Versie 8, welke ergens komende weken zal verschijnen, moet volgens de marketingmensen van Micrsosoft weer 'sneller', 'handiger' en 'veiliger' zijn dan voorgaande versies. Of dat gaat lukken moet de praktijk uitwijzen, want in relatieve beslotenheid wordt aan IE8 gesleuteld. Anders dan browsers Mozilla Firefox en Google Chrome is de software niet open-source.

InPrivate Browsing - alias de pornoknop
Veiligheid is zoals gezegd een van de speerpunten in IE8. Daaronder valt ook de nieuwe optie 'InPrivate Browsing' (in de media al de pornoknop genoemd), een browsermodus waarin de gebruiker surft zonder sporen na te laten voor andere gebruikers van de computer, maar waarbij ook websites worden afgesloten van gevoelige informatie op de harde schijf van de bezoeker: cookies, de browsegeschiedenis en nog wat zaken. Dat afschermen van gebruikersgegevens door IE8 gebeurt niet direct, maar als - volgens Microsoft - er een duidelijk patroon, structuur, zit in het inlezen van gebruikersgegevens. En dat is precies wat Google al enigejaren doet voor het optimaliseren van de advertentieweergaven!

Google begon als een zoekmachine die slim advertenties relateerde aan de inhoud van een webpagina, tegenwoordig volgt Google ook het individuele gedrag van de surfer en legt het (geanonimiseerde) gebruikersprofielen aan, die de advertentieweergaven benvloeden en stukken doeltreffender maken. De optimalisatie is niet alleen van belang voor de Google AdWords-mini-advertenties maar ook voor de grafische DoubleClick-banners. Google nam in 2007 bannermakelaar DoubleClick over voor maar liefst 3,1 miljard dollar.


Hoewel sober en 'half af' is Google's Chrome-browser niet zonder handige feaures, zoals een grafisch overzicht van veelbezochte sites.

AdWords-killer
IE 7 en voorgaande versies waren al niet prettig voor Google (Google als zoekmachine was slechts een apart te installeren 'optie' in het zoekvenster van de Microsoft-browser). Met versie 8 dreigt Microsoft de bijl te leggen aan de wortels van het Google-imperium.

Misschien wordt de soep niet zo heet gegeten als zij wordt opgediend en laten gebruikers de privacymodus in IE8 en dus de 'AdWords-killer' onbenut. Google gokt hier niet op en bracht deze week haastig een browser in alphastadium uit, met de kenmerkende bugs. Typ in Chome maar eens 'about:%' in de adresbalk. "Oh jee, Chrome is vastgelopen. Nu herstarten?"


Meer informatie:

Het Google-aandeel is de laatste maanden steeds minder waard geworden. Zit de Google AdWords-killer van Microsoft al in deze koers verwerkt?
Koersaandeel Google:
http://finance.google.com/finance?client=ob&q=NASDAQ:GOOG

Microsoft over InPrivate Browsing in IE8:
www.microsoft.com/windows/internet-explorer/beta/features/browse-privately.aspx