Prijsvergelijkers op internet niet volledig

Prijsvergelijkingssites bedienen miljoenen gebruikers met 'goedkoopste prijzen' voor producten. Maar niet alle (web)winkels staan in de prijsindexen van de prijsvergelijkers. Zij verwijzen dus lang niet altijd naar 'de goedkoopste'.

Miljoenen gebruikers in de Benelux zoeken inmiddels via sites als Kelkoo.nl, Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl naar betaalbare aanbieders van mobieltjes, wasmachines en duizenden andere producten. De meeste bezoekers krijgt Kelkoo.nl, een site die maandelijks door 2,5 miljoen Nederlanders wordt geraadpleegd. Kieskeurig.nl is de nummer twee met 1,9 miljoen bezoekers en Vergelijk.nl staat op de derde plaats met 1,5 miljoen.

Alleen betalende winkels
Wat veel bezoekers echter niet weten, is dat de vergelijkingssites alleen webwinkels tonen die betalen. De consument krijgt dus geen volledig overzicht, maar ziet slechts de webwinkels waarmee de vergelijkingssite een overeenkomst heeft.

Zodra de consument vanuit de prijsvergelijker doorklikt naar de online winkel, krijgt de prijsvergelijker daar een vergoeding voor. Kelkoo ontvangt bijvoorbeeld 15 cent tot 1 euro voor elke doorgestuurde bezoeker. Advertenties vormen een andere bron van inkomsten.