Samsung lanceert zakelijke dienstentak

Waar de meeste bedrijven voor het helpen van hun zakelijke gebruikers besluiten om in zee te gaan met een partner, wil Samsung het zelf doen. Zojuist onthulde de Zuid-Koreaanse elektronicareus Samsung 360 Services for Business. Deze nieuwe tak van het bedrijf moet ondersteuning gaan bieden aan zakelijke gebruikers voor alle mogelijke producten, van smartphones tot printers. Zelfs als ze niet door Samsung zijn gemaakt.

Samsung mikt met de nieuwe zakelijke dienst vooral op grote bedrijven. Deze kunnen volgens de Zuid-Koreanen de technische ondersteuning goed gebruiken nu hun medewerkers steeds vaker hun eigen apparatuur mee naar kantoor nemen. Daarnaast moeten bedrijven steeds meer apparatuur van verschillende merken ondersteunen, waar Samsung ze bij hoopt te helpen. Bedrijven zijn volgens Robin Bienfait, innovatie officer voor de enterprise-divisie, op zoek naar een enkele partner die ze kan helpen met alle mogelijke apparatuur. Ze zouden echter niet op zoek zijn naar een samenwerking waarin ze constant te horen krijgen: 'Als je wilt dat dit werkt, zal je alleen onze spullen moeten gebruiken.'

Concurrentie

Afgelopen juli kondigden Apple en IBM al aan samen te gaan werken om Apple producten op de zakelijke markt te ondersteunen. Hierbij wil IBM haar bestaande expertise inzetten en zal het haar clouddiensten optimaliseren voor iOS. Samsung wil het over een andere boeg gooien volgens CNet. De Zuid-Koreanen willen hun medewerkers in gaan zetten om bedrijven te helpen bij de uitrol van nieuwe apparatuur, softwaremigratie, systeemintegratie, probleemoplossing en om alle beveiliging binnen een bedrijf onder de loep te nemen.

Testfase

Samsung werkt nu aan een test bij vijfentwintig bedrijven en hoopt de dienst begin volgend jaar in de Verenigde Staten te lanceren. Hierna wordt Samsung 360 Services for Business uitgebreid naar de rest van de wereld.