Smartwatch in het verkeer mogelijk gevaarlijker dan smartphone

Smartphonegebruik tijdens het rijden is al een tijdje verboden. De opkomst van smartwatches lijkt een veilige oplossing voor mensen die maar moeilijk hun smartphone kunnen laten liggen tijdens verkeersdeelname. Onderzoek van het Engelse Transport Research Laboratory wijst echter anders uit.

In dit onderzoek komt naar voren dat bestuurders die hun smartwatch gebruiken gemiddeld 2,52 seconden nodig hebben om te reageren in een noodgeval. Dit is nog langer dan wanneer er een mobiel device gebruikt wordt, waarbij de vertraagde reactie 1,85 seconden telt.

Driver mode

Door dit risico vindt het Engelse SmartWitness, leverancier van autobeveiliging dat er een onmiddellijke ban moet komen op smartwatches tijdens het autorijden. De Huffington Post oppert echter een beter idee: een zogenaamde 'driver mode', vergelijkbaar met de airplane mode zoals smartphones kennen. Een betere optie, want de smartwatch uitbannen is erg onwaarschijnlijk, helemaal met het vermoedelijke succes van de aankomende Apple Watch. Regulering door middel van een driver mode zou dan de beste optie zijn om veiligheid in het verkeer te garanderen.

Vermoedelijk is hier het laatste woord nog niet over gesproken en zal dit ongetwijfeld een punt van discussie worden wanneer de Apple Watch vanaf eind april leverbaar is