Social media helpen steeds vaker bij zoektocht baan

De populariteit van social media neemt nog steeds toe. Uit onderzoek van Randstad bleek dat steeds meer werkzoekenden gebruikmaken van het nieuwe medium. Zelfs 22 procent verklaart alleen nog maar via deze weg een baan te zoeken.

In het hele proces naar een nieuwe baan toe zijn social media erg belangrijk geworden. Zo gebruikt 40 procent het middel om informatie over de werkgever in te winnen voor hun sollicitatiegesprek. Tegenstrijdig hierbij is dat 59 procent van de ondervraagden de informatie van het medium wantrouwt. Zij zijn zich mogelijk bewust van het subjectieve karakter en het commerciële doel van profielen van bedrijven.

Meer dan de helft van de werknemers in Nederland heeft een profiel op sociale media zoals LinkedIn en Facebook. Met name in de dienstverlening maken werknemers veel gebruik van sociale media: 75 procent heeft een profiel en 57 procent daarvan heeft het profiel in de laatste maand bijgewerkt.

Het enthousiasme in een groot deel van de arbeidsmarkt wordt minder gedeeld door ambtenaren. Zij hebben minder vertrouwen in en ervaring met social media. In deze sector hebben medewerkers ook minder vaak een profiel op LinkedIn of Facebook (51 procent). Zij houden deze profielen ook minder bij (31 procent). 

Een kwart van de werknemers in Nederland gebruikt sociale media om hogerop te komen. Vooral mannen, jongeren en hoogopgeleiden hebben de sociale media ontdekt als het middel naar de top.

Volgens Randstad zijn veel werkgevers nog niet overtuigd van de steeds grotere populariteit en invloed van het nieuwe medium. 'Veel werkgevers denken nog dat het een hype is die overwaait en die vooral privé een rol speelt. Dit onderzoek geeft aan dat social media nadrukkelijk een rol spelen op de werkvloer. Social media worden voor werving snel belangrijker. De reputatie van bedrijven als werkgever wordt mede bepaald en beoordeeld in de social media', aldus Marc Feitsma, manager internet bij Randstad.