'Spam kwam in 2007 op recordhoogte'

Negen op de tien e-mails zijn ongevraagde reclamemailtjes. Met een gemiddeld spampercentage van 91,9 % in het jaar 2007 zijn we op een absoluut dieptepunt beland. Dit meldt Cleanport, een bedrijf dat virus- en spamfilters aan bedrijven levert.

In de traditioneel drukke spam-maand december kwam het maandgemiddelde uit op maarliefst 96 %; het hoogste maandgemiddelde ooit gemeten door CleanPort, dat sinds 2003 het spampercentage in Nederland meet. Vooral kerstgerelateerde spam is debet aan het nieuwe recordpercentage.

Het percentage virussen in e-mail daalde naar slechts 0,2 % van alle berichten. Virusmakers hebben hun activiteiten in 2007 verder verlegd naar het internet en gebruiken e-mail met name om mensen naar kwaadaardige sites te lokken.

Jaar van de nieuwe spamvormen
2007 was ook het jaar van de 'attachement'-spam. Om spamfilters te omzeilen gebruikten spammers Excel-, pdf- en mp3-bijlagen met prikkelende namen om ontvangers te verleiden de bijlagen te openen.
Ook werd er voor het eerst op grote schaal gebruikgemaakt van pull spam waarbij Spammers links versturen naar legitieme sites als flickr of geocities. Als de betreffende link word aangeklikt dan vindt de ontvanger op de betreffende site een Spambericht dat is versleuteld in een afbeelding of een trojaans paard dat zich ongemerkt probeert te installeren.

Actualiteitenspam
Door ook op actualiteiten in te spelen probeerden Spammers in 2007 ongewilde boodschappen en virussen over te brengen. Door de actualiteitswaarde van deze berichten hopen spammers dat ontvangers deze berichten makkelijker zullen openen. Zo werd in januari van afgelopen jaar veel spam verstuurd via berichten over de slachtoffers van de storm die toen in grote delen van Europa had gewoed, en in december van vorig jaar werd de aanslag op de Indiase politica Benazir Buttho nog massaal misbruikt.

Phishing
Ook waren er in 2007 weer verschillende pogingen om vertrouwelijke gegevens te ontfutselen aan consumenten en bedrijven via valse e-mail berichten en nagemaakte websites. Klanten van onder meer de Postbank en de ABN AMRO werden hiervan het slachtoffer. Dat ook de banken zelf phishing als een serieus probleem zijn gaan zien blijkt wel uit de campagne 3xkloppen van de gezamenlijke banken waarin consumenten worden gewaarschuwd en voorgelicht.

Vooruitzicht 2008
CleanPort verwacht dat de trend van de laatste jaren ook in 2008 zal doorzetten en het percentage spam nog verder zal groeien.