Spamexperiment McAfee: een gemiste kans

Wat ontvang je allemaal aan spam in je mailbox als je een nieuw mailadres neemt en een maand lang je adres her op internet invult? Vijf Nederlandse vrijwilligers namen voor McAfee de proef op de som. Helaas blijkt het experiment uiterst knullig opgezet.

Vijf Nederlandse burgers kregen van McAfee, producent van beveiligingssoftware,ieder een persoonlijk mailadres. Hun adres vulden ze op talloze sites in, in de hele maand april van 2008. Voor het ontvangen van nieuwsbrieven, het aanvragen van meer informatie, you name it. Er was geen spamfilter actief op de postbus.

Weinig verrassend: er kwam een grote spamstroom op gang, meldt McAfee, waarbij we er maar van uitgaan dat met spam ongevraagde reclame wordt bedoeld. Bij de een kwam veel meer spam binnen dan bij de ander. De postbussen bevatten na een maand tussen de 300 en ruim 3000 spammails (oftewel: honderd spamberichten per dag).

Lokeend
Opvallend, volgens een pr-woordvoerder voor McAfee: de meer voorzichtige vrijwilligers kregen de meeste spam; veel meer spam dan de deelnemers die zich als een 'lokeend' gedroegen en echt op de meest gewaagde plekken hun mailadres rondstrooiden.

Helaas is hier toch nauwelijks sprake van een echt onderzoek of zelfs 'experiment' zoals McAfee het zelf noemt. De deelnemers aan het spampanel gebruikten steeds hetzelfde mailadres. Als zij nu op de honderden sites telkens een uniek mailadres (!) hadden ingevoerd, hadden ze aan de hand van de adressen die de spammers gebruiken de spam kunnen koppelen aan de websites waar ze hun mailadres aan hadden vertrouwd. Nu is dat totaal niet mogelijk. Het is alsof kopien van je bankpasje en je pincode aan iedereen uitdeelt en dan thuis gaat zitten wachten hoeveel geld er van je rekening is afgeschreven door willekeurige geldopnames.

De spamstroom zal in tweede instantie volgens een perswoordvoerder McAfee toch worden 'geanalyseerd' en worden vergeleken met andere landen waar McAfee een spamexperiment uitvoerde, overigens volgens dezelfde zwakke opzet.

Desgevraagd geeft het pr-bedrijf van McAfee aan dat met het spamexperiment vooral een 'bewustwordingseffect' wordt beoogd. Het grote publiek moet weten dat een spamfilter anno 2008 onontbeerlijk is. En die levert McAfee uiteraard.

Wetenschappelijk
Een meer wetenschappelijk spamonderzoek zit volgens de woordvoerster wel in de pijplijn. "Maar het is moeilijk om vrijwilligers te vinden die daar aan willen meewerken". Ons advies: huur een stel goedkope Indirs in en laat ze volgens vaste procedures unieke mailadressen her en der inkloppen op het web. Kost een paar honderd euro en levert een schat aan informatie. Het gaat toch om het ontmaskeren van echte boeven in de spamindustrie? De kans bestaat dat het juist de 'keurige' grote Westerse bedrijven zijn, waar de voorzichtige deelnemers in de test hun mailadres aan hadden toevertrouwd. Die mensen kregen immers de meeste spam binnen

De vijf Nederlandse deelnemers hielden een blog bij van hun spambevindingen. Dat is hier terug te vinden: www.mcafeespamexperiment.com/nl