Tablet-markt in Nederland flink gegroeid

De Nederlandse tablet-markt is volgens marktonderzoeker Telecompaper flink gegroeid. In het laatste kwartaal van 2014 beschikte 61 procent van de huishoudens over een tablet, een stijging van tien procent ten opzichte van een jaar eerder.

De iPad is volgens Telecompaper nog steeds de meest populaire tablet in Nederland, al groeide het aandeel van Samsung met vijf procentpunt harder. De devices worden met name gebruikt om op het internet te surfen, maar ook steeds vaker om tv te streamen, naar muziek te luisteren en online te winkelen.

Meerdere tablets in huis

Een vijfde van de huishoudens in Nederland beschikte in het laatste kwartaal van vorig jaar over minimaal twee tablets. Dit is opvallend, gezien de wereldwijde groei van het aantal huishoudens met een tablet afneemt, aldus Telecompapaer. De marktonderzoeker verwacht dat dit aantal in Nederland juist blijft stijgen. Zeventien procent van de Nederlandse consumenten zonder een tablet geeft aan in de komende zes maanden een tablet te kopen, een procent meer dan vorig jaar. Ook de consumenten met een tablet geven aan de komende maanden een (nieuwe) tablet te kopen.

Huishoudens tablet

Leeftijd

Ook de doelgroep van de tablets is opvallend. In het laatste kwartaal van 2014 steeg de gemiddelde leeftijd van tablet-gebruikers naar 45 jaar, terwijl dit een jaar eerder nog 42 was. Inmiddels is de helft van alle tablet-gebruikers vijftig jaar of ouder.

Het volledige onderzoek is te koop op Telecompaper.nl.

Huishoudens tablet