'Te weinig promotie voor betaalmiddel iDEAL'

Slechts vijftien procent van de internetconsumenten kent iDEAL en weet hoe het werkt. Zestig procent heeft nog nooit van de online betalingsmethode gehoord.

Het betaalsysteem werd 4 oktober 2005 door ABN Amro, ING, Postbank en de Rabobank gentroduceerd als de nieuwe, betrouwbare manier om geld over te maken naar een webwinkel via internet. Veilig en vertrouwd, want gebaseerd op online bankieren. Maar deze eigenschappen hebben niet tot grote bekendheid geleid onder consumenten, blijkt uit onderzoek onder 512 klanten van Kortingswinkel.nl.

Gebrek aan reclame is de boosdoener, aldus Directeur Edzard Gelderman van Kortingswinkel.nl op hccmagazine.nl: "De banken die het nieuwe betalingssysteem gezamenlijk hebben gentroduceerd blijven achter bij de promotie ervan." Van de ondervraagden bleek namelijk vijfenzeventig procent helemaal niets gemerkt te hebben van promotie door de banken.