Telfort stapt over op leasemodel, data-only-abonnementen nu mogelijk

In navolging van Hi heeft Telfort, ook een KPN-dochteronderneming, het abonnementsmodel grondig aangepakt. Grootste verandering: je least je telefoon en na de abonnementsperiode moet je het teruggeven aan de provider.

Voor een bedrag tussen de 4 en 27 euro – afhankelijk van je toestel – lease je je telefoon bij Telfort. De provider schaft hiermee de subsidies op telefoons af. Door deze constructie zijn de tarieven verder gelijk aan de sim-only-variant.

Maar wat als je toestel stuk gaat? Of je raakt het kwijt? Bij schade 'buiten eigen schuld om' stuurt Telfort binnen 24 uur een monteur. Is reparatie ter plekke niet mogelijk, dan krijg je een leentoestel. Anders is het bij brand, diefstal of wanneer jij volgens Telfort zelf schuld hebt aan een beschadiging. De provider noemt water, druk of valschade daarbij als voorbeeld. In dat geval draai je zelf op voor de kosten, tenzij je de Aanvullende Toestelservice afneemt. Dit verzekeringspakket bestaat uit twee varianten: Aanvullende Toestelservice voor Schade, Brand en Diefstal, of beide: de Totaal-variant. Voor alle varianten geldt een eigen risico.

Ook wat betreft het bellen verandert het een en ander. Zo ben je niet meer verplicht om belminuten aan te schaffen, data-only-abonnementen zijn nu mogelijk. Daarnaast betaal je na tien minuten geen gesprekskosten meer. Telfort heeft hier wel een fair-use policy voor ingesteld van 3000 minuten per maand. Belminuten worden tenslotte altijd afgerond op hele minuten.

Telfort wil met de maatregelen het voor klanten inzichtelijker maken waar ze nu precies voor betalen. Vanaf 16 april zijn de nieuwe abonnementen verkrijgbaar. Het is overigens niet de eerste keer dit jaar dat de telecomprovider de abonnementen aanpast; drie maanden geleden voerde ze ook al de nodige veranderingen door.