TEST: afstandsbediening voor smartphones

Je kunt via internet de bediening van een andere computer overnemen. Handig voor telewerkers en ict-beheerders. Helpdeskmedewerkers kunnen sinds kort ook smartphones op afstand beheren. Hoe dat in zijn werk gaat? Lees verder.

Eerder testten wij de 'telewerkoplossing' LogMeIn Pro, dat grotendeels via internet functioneert. Alleen een klein programaatje op de gastheer-pc en gast-pc moet worden genstalleerd. Recent keken wij naar LogMeIn Rescue. Met deze dienst voor helpdesken kunnen supportmedewerkers ad hoc op pc's inloggen. Mits de hulpvragers op hun pc een klein programma installeren en de 'akkoord-knop' indrukken.
Bij de dienst LogMeIn Rescue+Mobile - die we hier bekijken - is de laatstgenoemde 'pechhulp' uitgebreid met de mogelijkheid telefoons op afstand over te nemen. Ook hier moet de hulpvrager een 'proggie' installeren.

Windows Mobile, Symbian, BlackBerry
Het werkt niet met iedere telefoon. LogMeIn ondersteunt de platforms Windows Mobile, Symbian en BlackBerry. Het gros van de professionele smartphones werkt hiermee. De telefoon moet bovendien beschikken over een werkende (!) mobiele internetverbinding. Juist internet op de slimme mobiel wil nog wel eens haperen

Afgezien van de drempel van het pittige tarief (ca. 1500 euro per jaar), kent Rescue + Mobile een lage instap. Je schrijft je in op de website voor een proefaccount en kunt meteen aan de slag. Bevalt het, dan teken je voor een volledig account. De licentie werkt 'per technicus' voor een oneindig aantal eindgebruikers (hulpvragers). Een nadeel is dat je per telefoonplatform apart een abonnement moet nemen. Voor bedrijven met bijvoorbeeld zowel Windows Mobiles als BlackBerry's een extra kostenpost van 600 euro per jaar.

In de praktijk
Hoe werkt het in de praktijk? We kruipen in de huid van de helpdeskmedewerker. Die zorgt op zijn werk-pc dat hij eenmalig een uitgebreide plug-in aan zijn browser heeft toegevoegd: de Technician Console, te downloaden van de site van LogMeIn. Deze console bevat alle hulpmiddelen die je nodig hebt om support op pc's, Macs en nu dus ook telefoons te bieden. Je start de hulpapplicatie automatisch door op je gebruikersaccount in te loggen op: https://secure.logmeinrescue.com/.

Een telefoon overnemen in vogelvlucht:
Een medewerker of klant belt met een probleem: de e-mail op zijn smartphone wordt niet meer gesynchroniseerd met de bedrijfs-e-mailserver. Browsen lukt wel, dus de internetverbinding is in orde. Kies in dat geval in de Technician Console 'nieuwe sessie'.

Direct genereert de console een korte pincode. Vraag de hulpvrager met zijn mobiel te surfen naar logmein123.com. Vanaf dat adres start de download van een klein programma (iets van 700 KB) en wordt gevraagd de pincode (die je eerder genereerde) in te vullen. Na enkele malen akkoord te hebben gegeven, heeft de hulpvrager zijn telefoon opengesteld voor jouw supportwerk.