TomTom HD Traffic bevrijdt je niet van lle files

'Altijd de slimste route'. De belofte op de website van TomTom over de HD Traffic-dienst klinkt veelbelovend. TomTom houdt met gegevens van het mobiele Vodafone-netwerk continu in de gaten waar het druk is op de Nederlandse wegen. WINMAG Pro nam de proef op de som.

Het principe achter HD Traffic is eenvoudig: hoe meer mobieltjes op een bepaalde GSM-mast zijn aangemeld, des te drukker het er is. En als die mobieltjes ook nog eens lang blijven aangemeld op zo'n mast, dan staan de autos waarschijnlijk stil en is er dus file.

Tot zover de theorie, nu de praktijk. De eerste rit die ik op een maandagnamiddag plan richting Purmerend is veelbelovend. Het apparaat stuurt me via de A9. Dat is weliswaar om, maar op de terugrit blijkt waarom het deze route koos. De A2 staat helemaal vol door een ongeluk. Dat heeft me aardig wat fileleed bespaard.
En als ik met een ommetje de Ceintuurbaan in Amsterdam neem, blijkt de HD Traffic-dienst keurig in de gaten te hebben dat het druk is op die weg.


Een bevroren beeld van de 'live' HD Traffic-simulator op www.tomtom.nl/hdtraffic. Deze toont net als op de echte TomTom rode markeringenbij stilstand op de weg, gele bij grote verkeersdrukte en oranje bij langzaamrijdend verkeer.


Ringweg overvol
Helaas verlopen de autoritten hierna heel wat minder plezierig. Een ritje vanuit Amsterdam Osdorp naar Amsterdam Noord verloopt vrij dramatisch. Toegegeven, het is een bijna onmogelijke opgave om een slimme route uit te stippelen tegen het einde van de dag. De ringweg staat overvol. TomTom adviseert om door de stad te gaan. Het apparaat heeft in het geheel niet in de gaten dat het ook daar mudjevol is.

Een ritje naar Ikea dan. Terwijl het druk is op Johan Huizingalaan, meldt TomTom geen file. Goed, het is een niet al te grote weg, wellicht dat het iets teveel gevraagd is om op deze weg meteen een filemelding te verwachting. Totdat er plots op dezelfde weg de andere richting op wel een file wordt gemeld - onterecht. Er zou een ongeval zijn. Het zijn misschien kinderziekten van het nog nieuwe systeem, maar al met al biedt het in de stad (nog) niet zoveel meerwaarde.

Volgens een woordvoerder van TomTom, die reageerde op onze bevindingen, gaat het hier niet om kinderziekten maar om een fundamentele beperking van het HD Traffic-systeem: de technologie biedt verkeersinformatie over hoofdwegen (snelwegen) en secundaire wegen en is niet bedoeld om files in de stad te vermelden. Waarvan akte.

Gesteggel met VID
Overigens leidde de claim van TomTom dat het tien keer meer gegevens verzamelt dan de VerkeersInformatieDienst tot gesteggel. De VID diende zelfs een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

Volgens de VID bestrijkt het basisnetwerk dat het in kaart brengt zon 10.000 kilometer, terwijl TomTom de files op 25.000 kilometer weg in kaart brengt. Het netwerk zou dus 2,5 keer zo groot zijn, en niet tien keer zo groot. Bovendien betwijfelt de VID of de nauwkeurigheid van het TomTom systeem op kleine wegen wel nauwkeurig is. In april doet de Reclame Code Commissie uitspraak.

Productpagina TomTom HD-traffic: www.tomtom.nl/hdtraffic