TomTom ONE IQ Routes: goed maar niet perfect

We gebruiken al jaren een navigatiesysteem van TomTom. Een echte. Geen 'tomtommetje' van een ander merk. Waarom eigenlijk? Heel simpel: we zijn tot nu toe nooit echt teleurgesteld door dit A-merk afgezien van een te simpele zuignapconstructie op een enkel model.

Ook de nieuwste oplossing in de betaalbare 'ONE'-reeks, de TomTom ONE IQ Routes, scoort hoge ogen. Het heeft de nodige features aan boord gekregen die eerder alleen in de duurdere 'GO'-modellen beschikbaar waren. Zoals IQ Routes en geavanceerde rijstrookaanwijzigingen.

We namen de TomTom ONE IQ Routes Edition Europe, met Tele Attlas-kaarten van 42 landen (meer dan op eerdere ONE-modellen), mee boven het dashboard (de zuignapconstructie is ditmaal klein maar goed) naar een Italiaanse vakantiebestemming. Een huisje op het platteland, dus dat is een leuke test.

IQ Routes

Een van de nieuwigheden, die we op onze eigen TomTom nog niet hadden zitten, is IQ Routes. Het komt erop neer dat extra informatie over de doorstroomsnelheid van het verkeer aan wegen op de kaart is toegevoegd. Het systeem 'weet' bovendien de drukte op verschillende momenten van de dag.

Ergo: de TomTom zal bij het uitstippelen van een route al uitgaan van een te verwachten dagelijkse file en eromheen navigeren. In het dichtgeslibde Nederland heeft de dagelijkse forens met steeds dezelfde files, er toch niet zo veel aan. Er zijn weinig alternatieve routes op de drukste momenten, want daar staan ook al files. Maar op routes die je nog niet kent, kan IQ je helpen aan de daadwerkelijk 'snelste' route.

Terreinwagen

Ook in Italië? Het is moeilijk te bepalen of je een verwachte file naar een bepaalde stadskern of markt gemist hebt, als je er niet in hebt gestaan (..). Het apparaatje navigeert in ieder geval goed, op een paar missers na. We worden oude landweggetjes opgestuurd waar je beslist een terreinwagen voor nodig hebt.


Een reisadvies met een wat lager IQ: 'deze weg 500 meter volgen'.

Ook niet alle nieuwe wegen staan al in de kaartbestanden opgenomen. Zelfs al start je een gloednieuwe navigator, de elektronische kaarten lopen minstens een half jaar achter op de werkelijkheid. Zo maakten we een enorme omweg in de buurt van Cuneo, terwijl daar toch echt een snellere route beschikbaar was, over een nieuwe weg.

Natuurlijk blijft een TomTom als deze een beter alternatief dan een papieren kaart, die deze beperkingen even goed kent. Via de meegeleverde Point of Interest-functie navigeer je snel naar een parkeergarage, apotheek of supermarkt. Precies die zaken die je op de meeste papieren kaarten niet of nauwelijks ziet staan.

Prima investering

De TomTom ONE IQ Routes Europe is een prima investering voor de vakantie, maar ook erna. Ik denk dat juist die IQ Routes vooral rond drukke (Nederlandse) steden van pas komen. De prijs is goed: € 189,- voor een complete Europa-editie. Het 3,5 inch scherm is wel aan de kleine kant. Het prijsverschil met de 4,3 inch breedbeeldschermtegenvoeter 'XL' (ook Europa) is slechts 30 euro.

Rijden met TomTom IQ Routes

Omdat IQ routes de werkelijke snelheid op de wegen kent ...

...weet het dat de beste route op zondagmiddag 27 minuten duurt. Daarentegen, duurt de beste route op maandagochtend 31 minuten, omdat de verkeerssituatie op dat moment heel anders is.

  • Prima interface
  • Meestal goede routeadviezen
  • Prima zuignap
  • Betaalbaar
  • Kleine missers op Italiaans platteland