Toyota zwicht onder druk Apple, vertrekt uit Cydia

Voor Apple nog steeds een doorn in het oog: App Store-alternatief Cydia. Toyota was de eerste grote partij die adverteerde in deze alternatieve app-winkel. Onder druk van Apple is deze echter na een dag weer vertrokken.

De eerste inbreng van Toyota was een alternatief thema voor de iPhone of iPod Touch van zusterautomerk Scion. Binnen de jailbreakcommunity werd deze ontwikkeling met gejuich ontvangen. De groep hoopte hierdoor eindelijk serieus te worden genomen en niet meer gezien als een groep hackers. Het feest duurde echter niet lang. Vandaag besloot Toyota in overleg met Apple het thema alweer te verwijderen.

Sinds de Amerikaanse rechter vorig jaar juli besloot dat het 'jailbreaken' van Apple-apparaten toegestaan is, zou niets adverteerders meer in de weg moeten staan. Dagelijks maken gemiddeld 1,5 miljoen mensen gebruik van Cydia, niet echt meer een nichemarkt dus. Apple probeert er echter alles aan te doen om dit tegen te gaan, door steeds nieuwe updates uit te brengen die de jailbreak ongedaan maken en te waarschuwen voor garantieverlies.