Tweestrijd: TomTom ONE versus GO 910

Enige tijd terug was ik in de gelegenheid om zowel de TomTom ONE als de TomTom GO 910 uit te proberen. In die volgorde. De ONE is klein en licht, maar doet zijn werk perfect. De GO 910 is het topmodel van TomTom, met een harde schijf en een hoop accessoires. Welke wint?

Vreemd: na het testen van de 'eenvoudige' ONE viel de 'luxe' 910 eigenlijk een beetje tegen. Als het puur gaat om navigeren zijn beide modellen namelijk even goed. Waarom zou iemand eigenlijk de 910 willen hebben, vroeg ik me af: de ONE is al perfect en een stuk goedkoper.

Over de auteur
Elmar Otten werkte voor diverse computermagazines als allround tester. Sinds enige tijd doet hij voor WINMAG Pro de navigatiereviews. Daarbij onderhoudt hij een speciale site vol navigatienieuwtjes en -testen op www.navigatieblog.nl.
Een belangrijk argument voor de 910 is zijn scherm; die is een stuk groter. Aan de andere kant stoort het formaat van de ONE helemaal niet. Ik heb geen seconde verlangd naar een groter display, zelfs niet nadat ik de 910 had gezien. Wat wel stoort is het gewicht van de 910, die als een klomp zwaar metaal aanvoelt. Je neemt het niet graag mee in je jaszak.

Kaarten
Dat de 910 zoveel weegt, komt door de interne harde schijf waar alle kaarten van Europa, de VS en Canada op staan. Op de goedkoopste versie van de ONE staan alleen die van de Benelux, op een geheugenchip. Zolang je in Nederland blijft merk je dat natuurlijk niet. Bovendien is er nog de Europa-versie van de ONE, die wel alle belangrijke kaarten met zich meedraagt. Even prijzen vergelijken: de 910 kost bij Bol.com 599,--, de ONE 279,--. De ONE Europa, tot slot, kost 379,--.
Tweehonderd euro verschil dus, dat is best veel voor een apparaat dat wat navigeren betreft eigenlijk niet beter is dan de ONE. Voorlopig ligt mijn sympathie bij de veel lichtere ONE, maar laat ik voor ik definitief een conclusie trek eerst eens naar de extras van de 910 kijken.