Van complexiteit naar eenvoud

In het begin was het managen van data eenvoudig en het beveiligen van deze data was…eenvoudig. Sindsdien zijn de dingen een stuk complexer geworden.

Ga maar na:

  • Alles is digitaal en virtueel geworden.
  • Ongelijke devices moeten met elkaar verbonden zijn.
  • Data wordt gecreëerd door bijna iedereen.
  • Werk wordt vanaf elke denkbare locatie uitgevoerd.
  • Gevaren luren op elke hoek. Zowel fysiek als virtueel.

Terwijl moderne data bescherming voortdurend verbeterd, verdrinken we in hardware en software. De status quo legt de ene oplossing over de andere. Simpelweg omdat de initiële ontwerpen al te complex waren. Hierdoor val jij terug op gedateerde processen en opgewaardeerde ‘buzz words’.

Geen buzzword

Ondertussen zijn er een handje vol ontwikkelaars die de simpele waarheid kennen. Complexiteit wordt niet opgelost met complexiteit. Dit los je op met eenvoud. Helemaal geen ‘buzz word’, maar gewoon wat het is; eenvoudig. Deze constatering is misschien geen shocking nieuws, maar om daar te komen is er wel een shock effect nodig.

Afstand

70 procent van de bevolking zit op MBO-niveau. 90 procent van de oplossingen die op de markt worden gebracht zijn zo complex, dat je op universitair niveau moet zitten. Wat dit wil zeggen? Dat er een afstand is tussen de ontwikkelaars en de gebruiker. Daar tussenin zit Sales/Marketing & Business Development. Echter zodra dit losse afdelingen zijn en er geen synergie is tussen alles wat met de klantervaring te maken heeft, is de gebruiker overgeleverd aan complexiteit.

Of het nu om B2B- of B2C-technologie gaat, het mag niet uitmaken. De producten die we maken communiceren met 2 “punten”. Een product of de mens. Het product is neutraal en denkt in eentjes en nulletjes. De mens heeft een perceptie over hoe iets moet werken en het liefst intuïtief, want dan is er een natuurlijke match. Alsof je de liefde van je leven ontmoet. Je weet niet waarom of hoe, maar één ding weet je zeker. Dit is hoe het had moeten zijn.

Columnist
[block] [par] [bold]Björn Bakker[/bold] Head of Worldwide Marketing bij [url link="http://www.iaso.com"]IASO[/url] [/par] [/block]