Veeam Availability Report 2016: ‘Availability gap’ wordt steeds groter'

Onderzoek toont aan dat er een zorgwekkend groot verschil bestaat tussen de behoeften van de gebruiker enerzijds en het vermogen van IT-afdelingen anderzijds bij het mogelijk maken van de 24/7 Always-On Enterprise. Het aantal downtime-incidenten en de duur hiervan ligt zelfs hoger dan in 2014.

Uit onderzoek van Veeam Software, aanbieder van oplossingen voor Availability for the Always-On Enterprise, blijkt dat enterprise-ondernemingen nog steeds onvoldoende kijken naar de behoeften van hun gebruikers, ondanks het grote aantal spraakmakende incidenten in het afgelopen jaar. De vijfde editie van het Veeam Availability Report toont onder meer aan dat 84 procent - twee procent meer dan in 2014 - van de IT-beslissers wereldwijd geconfronteerd wordt met de ‘Availability Gap’: de kloof tussen wat IT kan leveren en wat gebruikers nodig hebben. Bedrijven lopen hierdoor gemiddeld tot wel $16 miljoen per jaar mis aan omzet en productiviteit. Daarnaast heeft de Availability Gap volgens 68 procent van de respondenten een negatieve invloed op het vertrouwen van de klant en volgens 62 procent van de respondenten op de merkintegriteit.

Het bedrag is maar liefst gestegen met $6 miljoen in de afgelopen twaalf maanden. Deze stijging staat in schril contrast met het gegeven dat bijna alle respondenten zeggen maatregelen te hebben genomen om het aantal incidenten met betrekking tot de beschikbaarheid te verminderen. Ook zou 48 procent van alle workloads aangemerkt zijn als 'mission-critical’. Dit percentage loopt naar verwachting zelfs op tot 53 procent in 2017.

De noodzaak om 24/7 toegang tot data en applicaties te leveren is nog nooit zo groot geweest: wereldwijd stijgt het aantal internetgebruikers tot een recordhoogte van 3,4 miljard mensen – 42 procent van de totale wereldbevolking – en er wordt voorspeld dat er bijna 21 miljard devices op het internet aangesloten zullen zijn tegen het einde van 2020. Enterprise-ondernemingen lijken volgens het onderzoek echter niet mee te groeien met deze ontwikkeling, ondanks dat meer dan twee derde van de respondenten zegt juist fors geïnvesteerd te hebben in de modernisering van hun datacenter om de beschikbaarheid te verhogen.

"Als je met meer dan 1.000 IT-beslissers praat, verwacht je dat er altijd wel een paar tussen zullen zitten die nog steeds moeite hebben om te voldoen aan de behoeften van een Always-On Enterprise: een onderneming die 24/7/365 actief is. Deze resultaten zijn echter alarmerend," aldus Ratmir Timashev, CEO van Veeam. "Moderne enterprise-ondernemingen zijn steeds vaker software-gedreven en IT-afdelingen komen niet langer weg met diensten die 'wel oké' zijn. Maar ondanks dat always-on beschikbaarheid van het grootste belang is, is het aantal ongeplande downtime-gevallen gestegen van 13 naar 15 in de afgelopen twaalf maanden. Bovendien duren ze langer per geval en kost het meer tijd om te herstellen. In de huidige economie, waar snelheid en betrouwbaarheid noodzakelijk zijn, is dit onaanvaardbaar. Als deze trend zich doorzet, vrees ik voor de bedrijven die wij ondervraagd hebben."

Hieronder staan de belangrijkste bevindingen van het Veeam Availability Report 2016:

Beschikbaarheid is van het grootste belang... maar enterprise-ondernemingen slagen er niet in deze te bieden
• Gebruikers willen real-time support (63 procent) en 24/7 wereldwijde toegang tot IT-diensten die internationaal zakendoen ondersteunen (59 procent).
• High-speed recovery (59 procent) en verlies van gegevens (57 procent) zijn de functionaliteiten waar bij het moderniseren van een datacenter het meeste naar gekeken wordt. De kosten en een gebrek aan vaardigheden remmen de implementatie hiervan echter af.
• Hoewel organisaties hun ‘service level-eisen’ hebben verhoogd om downtime van applicaties te minimaliseren (96 procent van de organisaties heeft de eisen aangescherpt) of tot op zekere hoogte de toegang tot gegevens zeggen te hebben verbeterd in de afgelopen twee jaar (94 procent), blijft de Availability Gap bestaan.
• Om hier wat aan te doen geeft een groot deel van de respondenten aan dat zij nu of in de nabije toekomst hun datacenter op enige manier gaan moderniseren. Virtualisatie (85 procent) en back-ups (80 procent) worden hierbij het meest genoemd.

Gegevens in gevaar
• SLA's voor recovery time objectives (RTO's) zijn vastgesteld op 1,6 uur, maar de respondenten geven toe dat herstelpogingen in werkelijkheid drie uur duren. De SLA's voor recovery point objectives (RPO's) zijn 2,9 uur, terwijl er in de praktijk 4,2 uur geleverd wordt. De respondenten geven aan dat hun organisatie per jaar gemiddeld 15 gevallen van ongeplande downtime kent. Dit is vergelijkbaar met het gemiddelde van 13 gevallen in 2014. Dit betekent dat de duur van ongeplande downtime van bedrijfskritische applicaties gestegen is van 1,4 uur naar 1,9 uur op jaarbasis. De duur van ongeplande downtime van niet-bedrijfskritische applicaties nam toe van vier naar 5,8 uur.
• Iets minder dan de helft van de bedrijven test hun back-ups elke maand of zelfs nog minder. Wanneer er lange tijd zit tussen het testen, vergroot dat de kans dat er problemen gevonden worden en dat er data hersteld moet worden. Vaak is het dan echter al te laat. Van de bedrijven die hun back-ups wel testen, test slechts 26 procent meer dan 5 procent van hun back-ups.

'Financiële' impact is aanzienlijk
• De jaarlijkse kosten als gevolg van downtime voor enterprise-ondernemingen kunnen gemiddeld oplopen tot $16 miljoen. Dit is een stijging van $6 miljoen ten opzichte van 2014.
• De gemiddelde kosten van een uur downtime ligt voor een bedrijfskritische applicatie net iets onder de $80.000. De gemiddelde kosten per uur van dataverlies als gevolg van deze downtime ligt net onder de $90.000. Als het gaat om niet-bedrijfskritische applicaties zijn de gemiddelde kosten per uur in beide gevallen $50.000.
• Verlies van klantvertrouwen (68 procent), schade aan het merk van de organisatie (62 procent) en het verlies van werknemersvertrouwen (51 procent) worden genoemd als de top drie 'niet-financiële' resultaten van een slechte beschikbaarheid.

"Hoewel het eenvoudig is te denken dat de resultaten van dit onderzoek alleen maar negatief zijn, gloort er wel degelijk hoop aan de horizon," voegt Timashev toe. "Bijna driekwart van de bedrijven erkent dat er gebieden zijn waarop actie ondernomen moet worden en geeft aan dit in de komende zes tot twaalf maanden te zullen doen. Het is niet altijd even eenvoudig om kostbaar kapitaal te investeren in een infrastructuur, maar het lijkt erop dat men zich bewust is van de noodzaak. We constateren dat bedrijven het belang van beschikbaarheidsoplossingen zien en dan in het bijzonder de rol die de cloud en cloudgebaseerde diensten als Disaster Recovery as a Service (DRaaS) hierbij kunnen spelen. Bedrijven erkennen ook de noodzaak van een Always-On infrastructuur en ik ben ervan overtuigd dat gebruikers zullen zien dat dit op zeer korte termijn ook realiteit wordt.”

Voor meer informatie ga naar https://www.veeam.nl. U kunt het volledige Availability Report 2016 hier downloaden.

Onderzoeksmethode
Veeam heeft het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Vanson Bourne gevraagd een wereldwijd onderzoek te houden onder 1140 IT-beslissers van enterprise-organisaties uit de volgende landen: de Verenigde Staten, China, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Argentinië, Australië / Nieuw-Zeeland, Brazilië, Tsjechië, Hong Kong, Italië, Japan, Maleisië, Mexico, Nederland, Scandinavië, Polen, Rusland, Saoedi-Arabië, Singapore, Zuid-Afrika, Spanje, Zwitserland en de Verenigde Arabische Emiraten.