Verrassend: Twitter als productiviteitstool

Als het verwerken van de e-mail voor jou een dagtaak is geworden, zou Twitter wel eens uitkomst kunnen bieden. Want het razend populaire 'babbelplatform' Twitter is niet alleen heel gezellig, het kan je ook heel productief maken op de werkvloer.

Het is in veel bedrijven een van de grootste ergernissen: overvolle e-mailpostbussen die kenniswerkers uren per dag bezig houden. Veel van de berichten zijn CC'tjes. Neem de secretaresse die op zoek is naar het nummer van een klant. Zij mailt haar vraag naar een groep collega's in de hoop dat een van hen het nummer kent. Meerdere mensen reageren. Een ander deel weet het even niet, maar gaat wel op zoek. Zo kunnen we nog gemakkelijk tienvoorbeelden bedenken van tijdverspillende e-mails.

Babbelplatform
Niet iedereen denkt bij Twitter aan 'efficinte communicatie'. Want was Twitter niet dat 'babbelplatform' waarop iedereen allerlei niemandalletjes over zichzelf aan de wereld meldt? 'Naar de kapper', 'kinderen van school halen', et cetera. Gezellige onzin, dus? Het is maar hoe je gebruik maakt van het nieuwe medium. Als je Twitter goed gebruikt, kan het je juist veel tijd besparen - als aanvulling op de e-mail.

Was Twitter niet dat 'babbelplatform' waarop iedereen allerlei niemandalletjes over zichzelf aan de wereld meldt? 'Naar de kapper', 'kinderen van school halen'. Gezellige onzin, dus?


Allemaal leuk en aardig, maar wat is Twitter nou precies? Bedenker Jack Dorsey, werkzaam bij internetbedrijfje Odeo, wilde simpelweg weten wat zijn vrienden deden. Hij stelde de hamvraag "wat ben je aan het doen" en webdienst Twitter was geboren. Inmiddels is Twitter vooral in Amerika en Groot-Brittanni razend populair. Dat komt voornamelijk doordat online je ei kwijtraken nog nooit zo eenvoudig en snel was. In minder dan vijf minuten registreer je een account en post je een eerste tweet, je ei in 140 tekens of minder. Gefeliciteerd, je zit op Twitter en doet aan microblogging.

Troetelkind
Wat voor een IT-startup in 2006 als een zijproject begon, is in 2009 uitgegroeid tot het troetelkind van internetters wereldwijd. Microbloggen op Twitter kan achter je pc of laptop, maar ook vanaf je mobiele telefoon. Vooral die laatste optie is populair onder gebruikers van Twitter. Altijd en overal mededelen wat je aan het doen bent, past dan ook perfect bij een gsm met mobiel internet.


Een grappige aanvulling op Twitter: Twittearth die je gesprekspartners letterlijk in kaart brengt.

Niet alleen bloggers lopen weg met Twitter, ook niet-bloggers zijn massaal aan het microbloggen geslagen. Doordat een account opzetten zo weinig tijd kost en het schrijven een bericht nog minder, is Twitter zeer aantrekkelijk voor niet-bloggers. Dat blijkt alleen al aan de hoeveelheid celebrities die actief zijn op Twitter. Een bezig type als Maxime Verhagen weet bijvoorbeeld tussen al zijn werkzaamheden door nog tijd te vinden om (gemiddeld) zeventien berichten per dag te posten.


Webdienst Yammer laat je een besloten twitterfeed aanmaken voor je team.

Ondernemende types
Zoals gewoonlijk met een hype, zijn ondernemende types aan de haal gegaan met het basisidee, om er vervolgens een eigen draai aan te geven. In het geval van Twitter zijn de meest opvallende initiatieven de internetdiensten Yammer.com en Present.ly. Via deze websites kun je ook microbloggen, maar dan binnen een eigen afgeschermde groep. Bij beide word je lid van je groep door met een e-mailadres met hetzelfde domein te registreren. Je hebt dus een @winmagpro.nl e-mailadres nodig om op Yammer of Present.ly lid te worden van de groep WINMAGPro.

"Twitterdiensten Yammer en Present.ly
richten zich specifiek op de interne communicatie
van bedrijven"