Vevida

De oorsprong van Vevida ligt bij een groepje studenten dat het leuk leek om eens wat met internet te gaan doen’, begint Erik Logtenberg, ceo van Vevida, als we hem vragen naar de oorsprong van Vevida uit Groningen. ‘Internet was nieuw. Niemand wist wat je ermee kon, wat de werkelijke potentie ervan was. Wij geloofden er in, vonden ook dat we er iets mee moesten doen. Er lag een kans voor het oprapen en dit was het moment. Jan Vlastuin, de grondlegger van Vevida, ontwikkelde een eigen webhostingplatform voor Windows. Zo hebben wij meegewerkt aan de ontwikkeling van internet.’

Het automatiseren van de eigen administratieve processen is de tweede pijler waarop het succes van Vevida leunt. 'Wij waren een van de eersten die het hele proces via internet liet verlopen. Zo konden wij pakketten voor 80 gulden aanbieden, honderd gulden goedkoper dan bij de goedkoopste concurrent, en dezelfde dag nog opleveren.'

Vevida bleef groeien dus werd het tijd om het ‘jonge honden’-imago in te ruilen voor een professionelere uitstraling. Wij zijn erin geslaagd om van professionaliteit onze nieuwe identiteit te maken. Dat is toch wel een van de redenen waarom we nu nog steeds overeind staan’, vertelt Erik. ‘Gelukkig zijn er nog steeds mensen uit de begindagen werkzaam bij Vevida. Het is mooi om te constateren dat het doorvoeren van professionalisering ook kan met behoud van personeel. Een van de nieuwe diensten die Vevida aanbiedt, is Open-Xchange. We vroegen Erik hoe dit zo tot stand is gekomen. ‘Onze klanten wilden meer van hun webmail, zoals hun agenda’s bijhouden, mobiele synchronisatie, dat soort features. Die opties zaten echter niet in de webmail die wij destijds hadden. Dus toen zijn we op zoek gegaan naar een betere oplossing. Die vonden we uiteindelijk in Open-Xchange. Zo zie je maar dat wanneer je naar je klanten luistert en daarop inspeelt je van toegevoegde waarde kunt zijn.’

Info: www.vevida.com

MKB Best Choice 2013