Vier redenen voor het inzetten van een Chief Mobility Officer

Mobility is momenteel een enorm belangrijk, maar ook complex vraagstuk binnen organisaties. Steeds meer afdelingen rollen verschillende apps uit. Omdat ze op zoek zijn naar competitieve voordelen ten opzichte van andere organisaties. Het stroomlijnen van die processen en een bedrijfsbrede afstemming van de mobiele strategie is een onmisbare taak. Maar wie stuurt dat aan? De IT-afdeling? De CIO? De tijd lijkt rijp voor een nieuwe boardroom-positie: die van Chief Mobility Officer (CMOO)

De markt voor mobiele applicatieontwikkeling groeit razendsnel. Volgens IDC gaat er in 2017 3,9 miljard euro in om. Niet zo vreemd: apps zorgen dat tablets en smartphones eenvoudig en effici├źnt te gebruiken zijn. Ze stroomlijnen de business en reduceren kosten. Maar het implementeren van apps zonder centrale aansturing kan u onnodig veel tijd en geld kosten. Daarnaast kan het ook veiligheidsrisico's veroorzaken. Daarom verdienen mobiele apps een toegewijde expert binnen de organisatie: de CMOO. Welke problemen kan hij oplossen?

  1. De bussinesswaarde van een app

    Wat voegt het gebruik van apps toe aan de business? Waarom is het logisch de ene applicatie boven de ander te verkiezen? Een CMOO moet de businesswaarde van apps aantonen. Ook berekent hij de ROI aan de hand van de ontwikkel- en implementatiekosten. De CMOO is hiermee dus een bron van inkomsten in plaats van een kostenpost.

  2. Gebruiksvriendelijkheid

    De diversiteit van apparaten op de werkvloer stelt bedrijven voor een uitdaging. Hoe laat je apps optimaal werken op al die devices? Organisaties worstelen vaak met de keuze tussen een 'one-size-fits-all'-benadering, en het ontwikkelen van aparte apps voor ieder apart apparaat en mobiel platform.

    Welke aanpak de organisatie ook kiest, gebruiksonvriendelijke apps slaan niet aan. Een goede gebruikerservaring gaat verder dan het aanpassen van een webpagina zodat het netjes binnen de verschillende schermformaten past. Een gebruiksvriendelijke app houdt rekening met context. De plaats waar ze gebruikt worden bijvoorbeeld. Een app voor de buitendienst beschikt over locatiegebaseerde functionaliteit. Terwijl een app die wordt gebruikt binnen de kantoormuren bijvoorbeeld slim gebruikmaakt van wifi en lokale printvoorzieningen.

    Maar dat is nog niet genoeg. Gebruikers verwachten een responsieve, bruikbare app - waar ze ook zijn en ongeacht de kwaliteit van de mobiele internetverbinding. Apps moeten ook bij een verloren netwerkverbinding gewoon functioneren. Offline-mogelijkheden zijn dus cruciaal. Bovendien zijn crashes en verloren transacties door drukke netwerkverbindingen onacceptabel. Een CMOO zorgt ervoor dat de apps en de achterliggende infrastructuur hierop berekend zijn.

  3. Veiligheid

    Bedrijven omarmen mobiele technologie nog maar mondjesmaat. Reden hiervoor is dat ze zich vooral zorgen maken over de veiligheid. Een CMOO kan deze zorgen grotendeels wegnemen dankzij het ontwikkelen van een weldoordachte strategie voor het complete mobiele ecosysteem. Bij app-projecten werken vaak verschillende teams aan verschillende aspecten. De CMOO vervult hierin een centrale leidersrol. En zorgt ervoor dat iedereen zich houdt aan de veiligheidsvoorschriften. Zo'n holistische benadering verkleint het risico op veiligheidslekken.

    Daarnaast zijn er veel verschillende tools die de mobiele veiligheid kunnen waarborgen, elk met zijn eigen voordelen en aspecten. Zo bevat een eenvoudige MDM-oplossing vaak policy-beheer voor apparaten, bedrijfsgegevens en content of applicaties. Maar voor veiligheidsvoorzieningen als encryptie, gebruikersauthenticatie en malware-bescherming moet de CMOO kijken naar high-end-varianten.

    Mobiele containers kunnen op toestelniveau data beveiligen, maar ook het aantal voor medewerkers beschikbare apps verkleinen. En vanwege de afhankelijkheid van software development kits (SDK's) kunnen ze verouderd zijn nog voordat de corporate apps zijn uitgerold.

    Het 'wrappen' of sandboxen van apps is een manier om apps te voorzien van veiligheidsregels zonder dat de IT-afdeling de app zelf hoeft aan te passen. Maar het via een SDK wrappen kan de persoonlijke apps van de werknemers in de weg zitten.

    Een CMOO beschikt over een brede blik op de organisatie. En kan dus het beste bepalen welke security- en beheertools een organisatie nodig heeft en wanneer welke wordt ingezet.

  4. Bouwen aan een mobiele infrastructuur

    Tijdens het bouwen en onderhouden van meerdere mobiele apps kan een CMOO de juiste balans houden tussen de eindeloze technologische keuzes en de noodzaak voor een snelle time-to-market, efficiency, security en kosteneffectiviteit. Ontwikkelplatforms voor mobiele applicaties (MADP's) maken een kosteneffectieve multi-channel ontwikkeling mogelijk en voorkomen over het algemeen veelgemaakte fouten. De juiste applicatie- en integratieplatforms verzekeren bovendien compliancy met allerlei overheidsreguleringen.

    Als de verschillende afdelingen zonder centrale aansturing hun eigen mobiele apps ontwikkelen, dan ontstaan kostbare overlappingen tussen infrastructurele componenten. Ook de kennisoverdracht tussen de afdelingen is dan lastig.

Een CMOO kan de mobiele strategie bepalen, de juiste infrastructuur ontwikkelen, richtlijnen voor app-ontwikkelingen opstellen en de nodige security en management-strategie├źn opzetten. In een steeds complexere IT-wereld en met de race om de beste mobiele tools, is een CMOO harder nodig dan ooit.

Gastcolumn
[block] [par]John Verwaaijen is General manager bij [br][url link="http://www.magicsoftware.nl"]Magic Software [br]Benelux[/url][/par][/block]