Vijf tips voor customer identity management

Succes draait om het echt kennen van je klanten. Niet zomaar een naam of een e-mailadres, maar weten hoe oud je klant is, wie zijn vrienden zijn, waar hij graag komt en waar hij in geïnteresseerd is. Het was altijd lastig om deze gegevens te bemachtigen, maar dat is niet meer het geval. Hoe pas je deze informatie effectief toe en welke oplossingen kunnen je daar bij helpen? Wij geven je vijf tips hoe je gemakkelijk goede informatie verzamelt en die vervolgens inzet om jouw bedrijf te laten groeien.

1. Gebruik een sociale login

Nergens is zo veel gratis informatie over klanten te vinden als op sociale netwerksites. Aan de andere kant hebben jouw klanten aan weinig een grotere hekel dan aan het invullen van een gigantisch registratieformulier. Een goede sociale login-functie op je site kan het verschil maken tussen een bezoeker die snel doorklikt naar een andere website, of een nieuwe klant die je aan jouw bedrijf kunt binden. Sociale logins leveren niet alleen gemak voor je bezoeker door ze met één klik in te laten loggen, maar bieden je daarnaast toegang tot de gegevens van de consument waarvan ze hebben aangegeven die te willen delen.

2. Laat bezoekers makkelijk content delen

Het is voor bedrijven vervelend om te zien dat hun posts op sociale media snel wegzakken in de nieuwsfeeds van je potentiële bezoekers. Door je bezoekers zelf content te laten delen, geven ze aan dit interessant te vinden en word je automatisch sneller en vaker getoond binnen hun netwerk. Zorg dat je hier meerdere opties voor hebt, zodat je jouw doelgroep niet alleen bereikt op Facebook, maar ook op LinkedIn en Twitter.

3. Sla je data op één plek op

Het is lastig om goede conclusies te trekken uit data die verspreid staat over veel verschillende plekken. Dataprofielen zijn het effectiefst wanneer je ze combineert met data die je al in huis hebt. Zorg dat je al jouw gegevens in één database hebt staan, zodat je ze kunt invoeren in een cpm (customer profile management)-programma. Als dit goed verbonden is aan e-mail marketing oplossingen en e-commerce platformen, is zo’n programma vele malen effectiever.

4. Neem een goede analysetool

Leuk hoor, al die data over je bezoekers en klanten, maar zonder een goede tool om alle informatie te analyseren en er conclusies aan te verbinden, ben je natuurlijk nergens. Een goede analytics tool kan je helpen om niet alleen je doelgroep beter te leren kennen, maar ook de groei van je aanwezigheid op sociale media in kaart te brengen. Doordat je beter weet waar jouw bezoekers vandaan komen en je heel precies het effect van jouw marketing kunt volgen, kun je deze voortaan slimmer inzetten en zo effectievere campagnes opzetten. Die leiden weer tot meer bezoekers en meer klanten.

5. Zorg dat bezoekers op al jouw sites in kunnen loggen met één identiteit

Als je meerdere websites in je portfolio hebt, is het niet alleen voor de klant praktisch om overal in te kunnen loggen met dezelfde identiteit. Een sociale login zorgt dat dit gemakkelijk gaat, maar ook wanneer je bezoekers in laat loggen op de traditionele manier kan het slim zijn om ze één identiteit te laten gebruiken. Jij krijgt er duidelijke data voor terug over het surfgedrag van de bezoeker en deze hoeft geen tientallen wachtwoorden te onthouden en heeft op al jouw sites toegang tot zijn bezoekersgeschiedenis en abonnementsgegevens.

Het liefst sociaal inloggen
[block] [par]Het overgrote deel van de websitebezoekers geeft de voorkeur aan het gebruiken van hun sociale mediaprofiel om in te loggen op andere websites. 77 procent laat weten het liefst hun bestaande online identiteit te gebruiken bij het inloggen. Zorg ook dat je de keuze biedt uit meerdere sociale platformen, want hoewel het grootste deel van je bezoekers graag via Facebook inlogt, zijn er nog altijd veel gebruikers van andere sociale netwerken als Google Plus, Twitter en LinkedIn. Uit onderzoek blijkt dat een sociale login de registraties tussen de tien en vijftig procent doet toenemen.[/par][/block]
Vijf tips voor customer identity management
Leer je klanten kennen